Valintojen maailma : Mobiilipeli nuorten parissa tehtävässä ohjaustyössä
Lipponen, Teemu; Siponen, Jussi (2017)
Lipponen, Teemu
Siponen, Jussi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518160
Tiivistelmä
Lipponen, Teemu & Siponen, Jussi. Valintojen maailma – mobiilipeli nuorten parissa tehtävässä ohjaustyössä, syksy 2017, 47 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö oli työelämää kehittävä produktio, jonka tuloksena syntyi mobiilisovellus Googlen Android- ja Applen iOS -käyttöjärjestelmille. Sovellus oli peli, jossa tehdään tosi elämään pohjautuvia valintoja, joten pelin nimeksi muodostui Valintojen maailma. Valintoja tekemällä nuori etenee pelissä yläasteelta täysi-ikäiseksi. Pelin tavoitteena oli avata nuorille omien valintojen merkitystä oman tulevaisuuden kannalta. Työn tarkoituksena oli kehittää ajankohtainen sekä uusi työväline nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille. Tavoitteena oli, että työntekijä pelaa yhdessä nuoren kanssa peliä ja pelin avulla pääsee keskustelemaan nuoren tulevaisuudesta. Peliä voi soveltaa monella tapaa ja monissa eri ympäristöissä.
Mobiilisovellus kehitettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kesken Nuori yrittäjyys -kurssin yhteydessä. Peliä pilotoitiin Etelä-Suomessa sijaitsevassa nuorten vastaanottokodissa. Pilotoinnin yhteydessä pelistä kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla sekä nuorilta että ohjaajilta. Saatua palautetta käytetään hyödyksi pelin jatkokehittämisessä. Palautteen perusteella pelille on tarvetta ja nuoret pitivät sitä hyvänä välineenä tarkastella omaa tulevaisuuttaan.
Opinnäytetyö oli työelämää kehittävä produktio, jonka tuloksena syntyi mobiilisovellus Googlen Android- ja Applen iOS -käyttöjärjestelmille. Sovellus oli peli, jossa tehdään tosi elämään pohjautuvia valintoja, joten pelin nimeksi muodostui Valintojen maailma. Valintoja tekemällä nuori etenee pelissä yläasteelta täysi-ikäiseksi. Pelin tavoitteena oli avata nuorille omien valintojen merkitystä oman tulevaisuuden kannalta. Työn tarkoituksena oli kehittää ajankohtainen sekä uusi työväline nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille. Tavoitteena oli, että työntekijä pelaa yhdessä nuoren kanssa peliä ja pelin avulla pääsee keskustelemaan nuoren tulevaisuudesta. Peliä voi soveltaa monella tapaa ja monissa eri ympäristöissä.
Mobiilisovellus kehitettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kesken Nuori yrittäjyys -kurssin yhteydessä. Peliä pilotoitiin Etelä-Suomessa sijaitsevassa nuorten vastaanottokodissa. Pilotoinnin yhteydessä pelistä kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla sekä nuorilta että ohjaajilta. Saatua palautetta käytetään hyödyksi pelin jatkokehittämisessä. Palautteen perusteella pelille on tarvetta ja nuoret pitivät sitä hyvänä välineenä tarkastella omaa tulevaisuuttaan.