Laulaen ja leikkien kohti kielen ja minäkuvan maailmaa. : Toimintapäivä Vantaan Seljapolun monikulttuuripäiväkotiin.
Uutela, Kaisa; Heikkinen, Tiina (2010)
Uutela, Kaisa
Heikkinen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037465
Tiivistelmä
Järjestimme maaliskuussa 2010 eläinaiheisen toimintapäivän Seljapolun monikulttuurisessa päiväkodissa Vantaalla. Toimintapäiväämme osallistui 4–6-vuotiaat lapset. Toimintapäivän tarkoituksena oli edistää lasten kielen kehitystä sekä tukea lapsen myönteisen minäkuvan kehitystä toiminnan avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toimintapäivä monikulttuuriseen päiväkotiin, ja kerätä sekä analysoida siitä saatu palaute.
Jaoimme toimintapäivän kahteen osaan: aamu- ja iltapäiväryhmään. Aamulla pidimme ohjelmaa 4–5-vuotiaille ja iltapäivällä 6-vuotiaille. Suunnittelimme molemmille ryhmille omat ohjelmansa, mutta teema ja toiminnan tavoitteet olivat samat molemmille ryhmille. Ohjelma sisälsi mm. lauluja, leikkejä, piirtämistä ja liikuntaa.
Toimintapäivästä saimme palautetta mukana olleilta lapsilta, toimintaa seuranneelta päiväkodin henkilökunnalta sekä päiväkodinjohtajalta. Lisäksi teimme kyselylomakkeen, jotka oli tarkoitettu päiväkodin työntekijöille. Näin saimme kerättyä sekä suullista että kirjallista palautetta toimintapäivästämme.
Toimintapäivästä saimme kehittävää palautetta mm. tilankäytöstä, selkeiden rajojen asettamisesta ja ohjelman kestosta. Palautteesta kävi ilmi, että toimintapäivän ohjelma oli joillekin maahanmuuttajalapsille kielellisesti liian haastava.
Hyvää palautetta saimme etukäteen tiloihin tutustumisesta, ennakkovalmisteluista (tilojen rekvisiitta ja koristelu) ja päiväkodin henkilökunnan tiedottamisesta. Saimme ruusuja myös luottamuksen saavuttamisesta, hyvästä kontaktista kaikkiin lapsiin, vaihtelevasta ja monipuolisesta ohjelmasta sekä päivän kokonaisvaltaisesta hallinnasta.
Jaoimme toimintapäivän kahteen osaan: aamu- ja iltapäiväryhmään. Aamulla pidimme ohjelmaa 4–5-vuotiaille ja iltapäivällä 6-vuotiaille. Suunnittelimme molemmille ryhmille omat ohjelmansa, mutta teema ja toiminnan tavoitteet olivat samat molemmille ryhmille. Ohjelma sisälsi mm. lauluja, leikkejä, piirtämistä ja liikuntaa.
Toimintapäivästä saimme palautetta mukana olleilta lapsilta, toimintaa seuranneelta päiväkodin henkilökunnalta sekä päiväkodinjohtajalta. Lisäksi teimme kyselylomakkeen, jotka oli tarkoitettu päiväkodin työntekijöille. Näin saimme kerättyä sekä suullista että kirjallista palautetta toimintapäivästämme.
Toimintapäivästä saimme kehittävää palautetta mm. tilankäytöstä, selkeiden rajojen asettamisesta ja ohjelman kestosta. Palautteesta kävi ilmi, että toimintapäivän ohjelma oli joillekin maahanmuuttajalapsille kielellisesti liian haastava.
Hyvää palautetta saimme etukäteen tiloihin tutustumisesta, ennakkovalmisteluista (tilojen rekvisiitta ja koristelu) ja päiväkodin henkilökunnan tiedottamisesta. Saimme ruusuja myös luottamuksen saavuttamisesta, hyvästä kontaktista kaikkiin lapsiin, vaihtelevasta ja monipuolisesta ohjelmasta sekä päivän kokonaisvaltaisesta hallinnasta.