Nuorten kokemuksia ja odotuksia Kokemäen seurakunnan nuorisotyöstä : "Mentäs yhdessä vaikka johonkin jumalanpalvelukseen..."
Koivisto, Niina (2018)
Koivisto, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291746
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koivisto, Niina. NUORTEN KOKEMUKSIA KOKEMÄEN SEURAKUNNAN NUORISOTYÖSTÄ. ”Mentäs yhdessä vaikka johonkin jumalanpalvelukseen…” Kevät 2018. s. 46, 1 liite, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristil-lisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä kokemuksia rippikouluikäisillä nuorilla on seurakunnan toiminnasta, miten toiminnasta tulisi tiedottaa sekä millaisia toiveita nuoril-la on seurakunnan toiminnalle. Opinnäytetyön aineisto kerättiin rippikoululaisten ja isosten ryhmähaastatteluilla kesällä 2017. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Työn tuloksissa selvisi, että nuorilla on ennen rippikoulua suhteellisen vähän kokemuksia seurakunnan toiminnasta ja muistikuvat lapsuusajan osallistumisesta olivat hataria. Seu-rakunnan toiminnasta tiedotetaan monessa eri kanavassa ja nuoret kokivat tulosten mukaan tehokkaiksi etenkin erilaiset WhatsApp-ryhmät. Lisäksi esimerkiksi tiedotus kouluilla oli koettu toimivaksi. Nuorilla oli toiveita seurakunnan tulevalle toiminnalle vaikka rippikoululaisten oli vaikea ideoida toimintaa, johon he voisivat itse osallistua. Isosilla oli paljon ideoita ja he olivat myös innokkaita osallistumaan toiminnan järjestämiseen.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nuoria kannattaisi entistä enemmän ottaa mukaan toiminnan ideointiin ja järjestämiseen. Tulevaisuudessa myös tiedotusta voidaan tehostaa erilaisissa sosiaalisen median kanavissa sekä ilmoitustauluilla ja perinteisillä kirjeillä. Jatkossa toiminnassa tulee panostaa myös alakouluikäisiin, sillä nyt monilla rippikouluikäisillä oli kokemusta alle kouluikäisillä suunnatusta toiminnasta, mutta seuraava kosketus seurakunnan toimintaan oli rippikoulu.
Asiasanat: kirkko, kirkon nuorisotyö, nuoret, seurakunta, tiedotus, rippikoulu, osallisuus, kvalitatiivinen tutkimus
Koivisto, Niina. NUORTEN KOKEMUKSIA KOKEMÄEN SEURAKUNNAN NUORISOTYÖSTÄ. ”Mentäs yhdessä vaikka johonkin jumalanpalvelukseen…” Kevät 2018. s. 46, 1 liite, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristil-lisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä kokemuksia rippikouluikäisillä nuorilla on seurakunnan toiminnasta, miten toiminnasta tulisi tiedottaa sekä millaisia toiveita nuoril-la on seurakunnan toiminnalle. Opinnäytetyön aineisto kerättiin rippikoululaisten ja isosten ryhmähaastatteluilla kesällä 2017. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Työn tuloksissa selvisi, että nuorilla on ennen rippikoulua suhteellisen vähän kokemuksia seurakunnan toiminnasta ja muistikuvat lapsuusajan osallistumisesta olivat hataria. Seu-rakunnan toiminnasta tiedotetaan monessa eri kanavassa ja nuoret kokivat tulosten mukaan tehokkaiksi etenkin erilaiset WhatsApp-ryhmät. Lisäksi esimerkiksi tiedotus kouluilla oli koettu toimivaksi. Nuorilla oli toiveita seurakunnan tulevalle toiminnalle vaikka rippikoululaisten oli vaikea ideoida toimintaa, johon he voisivat itse osallistua. Isosilla oli paljon ideoita ja he olivat myös innokkaita osallistumaan toiminnan järjestämiseen.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nuoria kannattaisi entistä enemmän ottaa mukaan toiminnan ideointiin ja järjestämiseen. Tulevaisuudessa myös tiedotusta voidaan tehostaa erilaisissa sosiaalisen median kanavissa sekä ilmoitustauluilla ja perinteisillä kirjeillä. Jatkossa toiminnassa tulee panostaa myös alakouluikäisiin, sillä nyt monilla rippikouluikäisillä oli kokemusta alle kouluikäisillä suunnatusta toiminnasta, mutta seuraava kosketus seurakunnan toimintaan oli rippikoulu.
Asiasanat: kirkko, kirkon nuorisotyö, nuoret, seurakunta, tiedotus, rippikoulu, osallisuus, kvalitatiivinen tutkimus