Vaikka olen lapsi, haluaisin, että kaikilla olisi koulussa turvallinen ja hyvä olla : Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin edistäminen peruskoulussa
Vihersaari, Taru (2018)
Vihersaari, Taru
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092265
Tiivistelmä
Vihersaari, Taru. ”Vaikka olen lapsi, haluaisin, että kaikilla olisi koulussa turvallista ja hyvä olla” - oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin edistäminen peruskoulussa. Kevät 2018, 152 s. ja 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia pe-ruskoulussa ja siihen liittyviä kehittämisen tarpeita. Aihetta oli tarkasteltu teo-riatietoon sekä havaintoihin perustuen Espoon kaupungin Juvanpuiston koulun 3.-, 5.- ja 8.-luokkalaisten oppilaiden, heidän vanhempien sekä opettajien, koulun oppilashuoltohenkilöstön sekä koulun johdon näkökulmista. Jokaiselle vastaaja-ryhmälle oli toteutettu erikseen omat kyselynsä.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kyselyt toteutettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Niihin vastasi 92 oppilasta, 66 vanhempaa, 18 opettajaa sekä kolme koulun oppilashuoltopalvelujen henkilöstön viranhaltijaa. Kyselyissä on tarkastel-tu oppilaiden hyvinvointia ja sen havainnointia, osallisuutta sekä yleisesti vuoro-vaikutusta oppilaan ja opettajan, oppilaan ja vanhemman sekä opettajan ja kodin välillä. Keskeistä kyselyissä ovat vuorovaikutuksen taustalla olevat asenteet se-kä käytänteet. Kyselyiden toteutuksessa sekä tiettyjen kysymystyyppien analy-soinnissa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tulosten mukaan oppilaiden, vanhempien sekä opettajien kokemuksissa vuoro-vaikutuksesta sekä oppilaiden psykososiaalisessa hyvinvoinnissa oli eroja sekä ylä- että alakoulun puolella. Kahdeksasluokkalaiset oppilaat, heidän vanhempan-sa sekä opettajansa lähestyivät toisiaan paljon harvemmin alakoulun oppilaisiin, heidän vanhempiinsa ja opettajiinsa verrattuna. Yleisesti ottaen opettajat eivät tienneet paljoakaan oppilaiden elämästä kouluympäristön ulkopuolella. Tämä ilmeni esimerkiksi siinä, että opettajat eivät tiedä oppilaiden kotioloista tai vapaa-ajan tekemisistä.
Avainsanat: perusopetusjärjestelmä, oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi, vuorovaikutus, osallisuus, syrjäytyminen, kyselytutkimus
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia pe-ruskoulussa ja siihen liittyviä kehittämisen tarpeita. Aihetta oli tarkasteltu teo-riatietoon sekä havaintoihin perustuen Espoon kaupungin Juvanpuiston koulun 3.-, 5.- ja 8.-luokkalaisten oppilaiden, heidän vanhempien sekä opettajien, koulun oppilashuoltohenkilöstön sekä koulun johdon näkökulmista. Jokaiselle vastaaja-ryhmälle oli toteutettu erikseen omat kyselynsä.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kyselyt toteutettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Niihin vastasi 92 oppilasta, 66 vanhempaa, 18 opettajaa sekä kolme koulun oppilashuoltopalvelujen henkilöstön viranhaltijaa. Kyselyissä on tarkastel-tu oppilaiden hyvinvointia ja sen havainnointia, osallisuutta sekä yleisesti vuoro-vaikutusta oppilaan ja opettajan, oppilaan ja vanhemman sekä opettajan ja kodin välillä. Keskeistä kyselyissä ovat vuorovaikutuksen taustalla olevat asenteet se-kä käytänteet. Kyselyiden toteutuksessa sekä tiettyjen kysymystyyppien analy-soinnissa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tulosten mukaan oppilaiden, vanhempien sekä opettajien kokemuksissa vuoro-vaikutuksesta sekä oppilaiden psykososiaalisessa hyvinvoinnissa oli eroja sekä ylä- että alakoulun puolella. Kahdeksasluokkalaiset oppilaat, heidän vanhempan-sa sekä opettajansa lähestyivät toisiaan paljon harvemmin alakoulun oppilaisiin, heidän vanhempiinsa ja opettajiinsa verrattuna. Yleisesti ottaen opettajat eivät tienneet paljoakaan oppilaiden elämästä kouluympäristön ulkopuolella. Tämä ilmeni esimerkiksi siinä, että opettajat eivät tiedä oppilaiden kotioloista tai vapaa-ajan tekemisistä.
Avainsanat: perusopetusjärjestelmä, oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi, vuorovaikutus, osallisuus, syrjäytyminen, kyselytutkimus