Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten kulttuurit tutuiksi. : Menetelmiä monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen.

Mäkelä, Marjo; McNab, Anna-Maria (2018)

 
Avaa tiedosto
Makela_McNab_opinnaytetyo_kevat_2018.pdf (6.369Mt)
Lataukset: 


Mäkelä, Marjo
McNab, Anna-Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122359
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

McNab, Anna-Maria & Mäkelä, Marjo. Lasten kulttuurit tutuiksi. Menetelmiä monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen. Kevät 2018. 35 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettaja.

Suomessa maahanmuuttajataustaisen lapsen kotoutumisen ensi askeleet otetaan usein varhaiskasvatuksen piirissä. Lapselle tarjotaan tukea omaan äidinkieleen sekä suomen kielen oppimiseen. Sen lisäksi lapsella tulee olla oikeus kasvaa molempiin kulttuureihin. Varhaiskasvatuksessa ohjataan lapsen perhettä kotoutumisprosessissa ja lapsen yksilöllisyyden huomioivassa kasvatuksessa.

Tutkimuksellinen produktio koostettiin haastatteluista, raportista ja menetelmäoppaasta. Tavoitteena oli tutkia, miten kulttuurinen moninaisuus huomioidaan Rauman kaupungin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuslaki sekä valtakunnallinen että paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma velvoittavat varhaiskasvatuksen ammattilaisia huomioimaan lasten kulttuuritaustat työssään. Tarkoituksena oli levittää tietoa monikulttuurisuuskasvatuksen tärkeydestä varhaiskasvatuksen piirissä.

Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua kartoittamaan käytössä olevia monikulttuurisuuden tukemisen menetelmiä. Haastatteluun valikoitui sekä yksityisiä että Rauman kaupungin yksiköitä. Vastaajat olivat 3-5-vuotiaiden ryhmissä toimivia varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Kysymysten toimivuutta testattiin koehaastattelun avulla. Menetelmäopas koottiin haastattelutulosten perusteella. Lisämateriaalina käytettiin pääkaupunkiseudulla toteutuneita ohjelmia sekä kulttuurien moninaisuuteen liittyvää lähdekirjallisuutta. Haastattelutulosten perusteella pääteltiin, että monikulttuurista varhaiskasvatusta voidaan kehittää edelleen Raumalla. Opas tarjoaa mahdollisuuden varhaiskasvatuksen ammattilaisille jakaa hyväksi havaittuja menetelmiä ja käytäntöjä monikulttuuritaustaisten lasten sekä heidän perheidensä kanssa tehtävään työhön. Opasta voidaan soveltaa koko varhaiskasvatuksen kentällä. Opas muodostui helppolukuiseksi, että se voisi innostaa lukijaansa kehittämään monikulttuurisuuskasvatusta edelleen. Oppaasta pyydettiin palaute, joka oli positiivista ja käyttöönottoon kannustavaa.

Asiasanat: maahanmuuttajataustainen lapsi, menetelmäopas, monikulttuurisuus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste