Multisensorisen huoneen rakentaminen erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille
Paukkonen, Mari; Palokas, Heli (2018)
Paukkonen, Mari
Palokas, Heli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054145
Tiivistelmä
Palokas, Heli & Paukkonen, Mari. Multisensorisen huoneen rakentaminen erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Kevät 2018, 53 s., 21 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa multisensorinen huone erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten avohuollon yksikköön. Tavoitteena oli tarjota vaihtoehtoinen tai muita menetelmiä tukeva hoitomenetelmä kehitysvammaisten lasten ja nuorten hoitotyössä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkimme näyttöön perustuvaa tietoa, jonka avulla pyrimme argumentoimaan menetelmän hyötyjä kohderyhmämme asiakkaille. Tuomalla uusia näkökulmia hoitotyöhön toivomme lisäävämme vaihtoehtoisten hoitomenetelmien näkyvyyttä sekä kehittävämme hoidon laadukkuutta.
Rakensimme multisensorisen huoneen Juniorikodin tiloihin, joka on Rinnekoti-Säätiön erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten avohuollon yksikkö. Opin-näytetyön teoriaosassa kerrotaan yhteistyökumppanista, autismikirjosta, huoneen rakentamisen prosessista sekä menetelmää käsittelevistä tutkimuksista ja koetuista hyödyistä.
Opinnäytetyö on tehty tuottamisprosessia noudattaen, ja sen produktio valmistui syksyllä 2017. Rakensimme multisensorisen huoneen, jonka lopputulos on esteettinen ja ehjä kokonaisuus, sekä lisä Juniorikodin toiminnassa. Prosessilla saavutettiin opinnäytetyön tavoite, joka oli luoda erityistä tukea tarvitseville lapsille ympäristö, josta he voivat hyötyä sekä saada voimaannuttavia kokemuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa multisensorinen huone erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten avohuollon yksikköön. Tavoitteena oli tarjota vaihtoehtoinen tai muita menetelmiä tukeva hoitomenetelmä kehitysvammaisten lasten ja nuorten hoitotyössä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkimme näyttöön perustuvaa tietoa, jonka avulla pyrimme argumentoimaan menetelmän hyötyjä kohderyhmämme asiakkaille. Tuomalla uusia näkökulmia hoitotyöhön toivomme lisäävämme vaihtoehtoisten hoitomenetelmien näkyvyyttä sekä kehittävämme hoidon laadukkuutta.
Rakensimme multisensorisen huoneen Juniorikodin tiloihin, joka on Rinnekoti-Säätiön erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten avohuollon yksikkö. Opin-näytetyön teoriaosassa kerrotaan yhteistyökumppanista, autismikirjosta, huoneen rakentamisen prosessista sekä menetelmää käsittelevistä tutkimuksista ja koetuista hyödyistä.
Opinnäytetyö on tehty tuottamisprosessia noudattaen, ja sen produktio valmistui syksyllä 2017. Rakensimme multisensorisen huoneen, jonka lopputulos on esteettinen ja ehjä kokonaisuus, sekä lisä Juniorikodin toiminnassa. Prosessilla saavutettiin opinnäytetyön tavoite, joka oli luoda erityistä tukea tarvitseville lapsille ympäristö, josta he voivat hyötyä sekä saada voimaannuttavia kokemuksia.