Empowering Mental Health Group at Institute of Psychological and Educational Research, Kolkata, India
Vartiala, Lauri (2018)
Vartiala, Lauri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235260
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Institute of Psychological and Educational Research (IPER) nimisessä 3. sektorin organisaatiossa pidetty mielenterveysteemainen voimauttava ryhmä Kolkatassa, Intiassa. Ryhmä suunniteltiin ja toteutettiin 12 IPER:ssä asuvalle tytölle, joiden ikä vaihteli noin 11 ja 19 välillä. Ryhmä tapasi seitsemän kertaa syksyllä 2017. Ryhmän tavoitteena oli tukea osallistujien mielenterveyttä, kasvattaa tietoisuutta itsestään, harjoitella tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteita sekä pitää hauskaa yhdessä. Ryhmän vaikuttavuuden mittaamisen parantamiseksi luotiin ryhmälle kaksi konkreettisempaa tavoitetta: itsensä haastaminen ja itsestään uuden oppiminen, jotka kaikkien osallistujien oli tarkoitus saavuttaa ainakin kerran ryhmän aikana.
Ryhmän aktiviteeteissa käytettiin paljon taidelähtöisiä menetelmiä sekä leikkiä. Aktiviteetit sisälsivät muun muassa maalaamista, piirtämistä, tanssimista ja kehon käyttämistä muilla tavoin. Ideoita ja tukea aktiviteetteihin psykoterapeutti Liisa Haloselta, Satoa ryhmästä -ohjekirjasta ja omista kokemuksistani neljästä eri mielenterveysryhmästä.
Ryhmän vaikuttavuuden ja edistymisen arviointi tapahtui pääasiassa havainnoimalla, mutta myös keskusteluilla ryhmäläisten kanssa sekä aktiviteetilla, jossa asetutaan janalle. Vaikka ryhmä toteutuikin hyvin erilaisena kuin oli alun perin ajateltu ja suunniteltu, ja vaikka osallistujien ikähaarukka oli suuri ja kielitaito monella heikko, osallistujat nauttivat ryhmästä ja saavuttivat asetetut tavoitteet.
Ryhmän aktiviteeteissa käytettiin paljon taidelähtöisiä menetelmiä sekä leikkiä. Aktiviteetit sisälsivät muun muassa maalaamista, piirtämistä, tanssimista ja kehon käyttämistä muilla tavoin. Ideoita ja tukea aktiviteetteihin psykoterapeutti Liisa Haloselta, Satoa ryhmästä -ohjekirjasta ja omista kokemuksistani neljästä eri mielenterveysryhmästä.
Ryhmän vaikuttavuuden ja edistymisen arviointi tapahtui pääasiassa havainnoimalla, mutta myös keskusteluilla ryhmäläisten kanssa sekä aktiviteetilla, jossa asetutaan janalle. Vaikka ryhmä toteutuikin hyvin erilaisena kuin oli alun perin ajateltu ja suunniteltu, ja vaikka osallistujien ikähaarukka oli suuri ja kielitaito monella heikko, osallistujat nauttivat ryhmästä ja saavuttivat asetetut tavoitteet.