dc.contributor.author | Köykkä, Heta-Riikka | |
dc.date.accessioned | 2018-05-09T08:41:20Z | |
dc.date.available | 2018-05-09T08:41:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201804305892 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/145330 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Köykkä, Heta-Riikka. Osallisena vai ulkopuolisena? Tarinateatteri tukena kaksisuuntaisessa kotoutumisessa. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2018, 43 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, joka tehtiin yhteistyössä Familia-yhdistyksen kanssa, jonka kävijöistä muodostui yleisö esitykselle. Tutkimuskysymys oli kuinka tarinateatteri menetelmänä lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kaksisuuntaisen kotoutumisen tukena. Samalla kerättiin tarinoista materiaali tapahtumakuvaukselle. Tarinateatteri on yksi soveltavan teatterin intuitiivinen työmuoto, jossa esiintyjät toimivat peilinä katsojien todellisille kokemuksille ja ajatuksille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli kaksisuuntainen kotoutuminen, joka on Familia-yhdistyksen yksi tärkeimmistä tavoitteista toiminnalleen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tarinateatterin historiaa ja kuinka se menetelmänä toteutui niin yleisölle kuin tutkimuksellisena välineenä sekä paneuduttiin kulttuurien kaksisuuntaiseen kotoutumiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin videoinnilla ja valokuvilla sekä omiin havainnointiin perustuvilla muistiinpanoilla. Osallistujia oli yhteensä 20, joista 6 oli alle kouluikäisiä lapsia. Lopullinen tutkimuksen aineisto saatiin äänitallenteesta, joka litteroitiin. Sen jälkeen tehtiin tapahtumakuvaus käyttäen litterointia ja muistiinpanoja yhdessä lopullisen kuvauksen toteutuksessa.
Tutkimuksen johtopäätökseksi tuli, että tarinateatteri luo osallistujilleen tunnelman, joka vahvistaa katsojan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä ja näin tukee kaksisuuntaista kotoutumista. Tätä tutkimustulosta tukee myös aiempi tutkimus, josta löydettiin yhteneväisyyksiä, vaikka kohdeyleisö oli erilainen.
Asiasanat: kaksisuuntainen kotoutuminen, tarinateatteri, osallisuus, yhteisöllisyys, dialogi | fi |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Köykkä, Heta-Riikka. As a participant or an outsider? A playback theatre in supporting the dual-oriented integration. Diak South, Helsinki, spring 2018, 43 pages, 4 appendices. Diaconia University of Applied Sciences, Degree Program in Social Services, Bachelor of Social Service + kindergarten teacher qualification.
This thesis was a functional research that was conducted in collaboration with the Familia Association, whose visitors became the audience for the presentation. The research question was how the playback theatre method increases inclusive and communitarian support for dual-oriented integration. At the same time, the story was collected from the story material for the event scenes. The Playback Theater is an intuitive workout of the applied theater, where performers serve as a mirror to the real experiences and ideas of viewers.
The theoretical framework of the thesis was dual-oriented integration, one of the most important goals of the Familia Association. The theoretical part of the thesis work focused on the history of the playback theatre and how it became a method for both the public and the research tool and focused on the dual-oriented integration of cultures.
The thesis material was collected with video and photographs, and notes based on my own observation. There were 20 attendees, 6 were children who were under school age. The final research content was derived from audio recordings that were transcribed. Subsequently, an event description was made using littering and memory pads along with the final description.
The results of the thesis was that the playback theatre creates a mood for its participants, which enhances the visitor's involvement and communality, thereby supporting dual-oriented integration. This enhancement was supported by previous research, which showed similarities although the target audience was different.
Keywords: dual-oriented integration, playback theatre, involvement, communality, dialogue | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | OSALLISENA VAI ULKOPUOLISENA? : Tarinateatteri tukena kaksisuuntaisessa kotoutumisessa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1556 | |
dc.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kaksisuuntainen kotoutuminen | |
dc.subject.keyword | tarinateatteri | |
dc.subject.keyword | osallisuus | |
dc.subject.keyword | yhteisöllisyys | |
dc.subject.keyword | dialogi | |
dc.subject.specialization | Lapset ja nuoret, lastentarhanopettajan kelpoisuus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |