dc.contributor.author | Palokangas, Tuuli | |
dc.contributor.author | Mähönen, Outi | |
dc.date.accessioned | 2018-05-11T09:34:57Z | |
dc.date.available | 2018-05-11T09:34:57Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201805016009 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/145636 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyö on muodoltaan produkti. Opinnäytetyön tuote on mediakasvatusopas Satumetsän Päiväkodin varhaiskasvattajille ja varhaiskasvattajille yleisesti. Tarkastelemme opinnäytetyössämme, minkälaista mediakasvatus on ja miten sitä tulisi hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Käsittelemme myös median hyötyjä ja haittoja lapsen kehitykselle. Kerromme lyhyesti, kuinka uusi varhaiskasvatussuunnitelma kehottaa käyttämään mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa.
Teoreettinen viitekehyksemme alkoi hahmottua, kun aiheemme kohdentui käsittelemään varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa mediakasvatusta. Opinnäytetyömme teoriaosuus perustuu aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, sekä niihin pohjautuvaan kirjallisuuteen. Mediakasvatusopas on kiteytys opinnäytetyömme teoriaosuudesta.
Opasta suunniteltaessa kysyimme, mitä Satumetsän päiväkodin varhaiskasvattajat toivoisivat oppaan sisältävän. He toivoivat erityisesti ikärajoituksia, tekijänoikeuksia ja sovelluksia käsitteleviä aiheita. Oppaan on tarkoitus toimia apuvälineenä, josta löytää nopeasti tiivistettyä tietoa aiheesta, joka ohjaa lukijan hakemaan tarvittaessa luotettavaa lisätietoa opinnäyteyön teoriaosuudesta ja lähteistä. Opinnäytetyössä on palautetta käsittelevä luku, jossa kuvataan varhaiskasvattajien antama palaute oppaasta, sen käyttökelpoisuudesta, ulkoasusta ja rakenteesta. | fi |
dc.description.abstract | The thesis is in the form of a product and it was made for all early childhood educators and especially for the Satumetsä kindergarten educators. The study focused on media education and how it could be integrated in early childhood education. Other discussed subjects were the advantage and disadvantages, and their effects on child development. The guide briefly explains how media education is recommended to use in the new early childhood education plan.
The theoretical context of the study is the media education in early childhood. The theoretical part was based on previous studies and literature. The media education guide is a summary of the theoretical part of our thesis.
When designing the guide, the early childhood educators wished information and clarification about the age limits, copyright and application issues. The purpose of a guide is intended to be a quick and easy tool to find information about the topic and to guide the reader to search for reliable additional infor-mation if needed. This work includes a chapter focusing on feedback we got from the early childhood educators. They also asked to evaluate the layout and structure of the thesis. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Diginatiivinapero : Opas varhaiskasvatusikäisten lasten mediakasvatuksesta | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1556 | |
dc.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | mediakasvatus | |
dc.subject.keyword | mediapedagogiikka | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | |
dc.subject.keyword | medialukutaito | |
dc.subject.keyword | diginatiivi | |
dc.subject.specialization | Lastentarhanopettajan pätevyys | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |