Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

MAGIC THE GATHERING PELIN JA PELIYHTEISÖN VAIKUTUS JÄSENEN HYVINVOINTIIN TARKASTELUSSA OH MY GAME -PELILIIKKEEN PELIYHTEISÖ

Salin, Mikko (2018)

 
Avaa tiedosto
Salin_Mikko.pdf (165.5Kt)
Lataukset: 


Salin, Mikko
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026046
Tiivistelmä
Mikko Salin. Magic the Gathering pelin ja peliyhteisön vaikutus jäsenen hyvinvointiin tarkastelussa Oh My Game -peliliikkeen peliyhteisö. Diak Kalasatama, Helsinki, kevät 2018, 36 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.

Tutkimuksen tavoitteena on tutkia yhteisön jäsenten kokemusta heidän omasta hyvinvoinnistaan ja pelin sekä peliyhteisön vaikutuksia siihen. Opinnäytetyön tein Oh My Game -peliliikkeen Magic the Gathering -peliyhteisöstä. Kyseessä oleva peliyhteisö oli tutkimusta tehdessä noin neljänsadan pelaajan muodostama yhteisö, joka toimii sekä peliliikkeellä että sosiaalisessa mediassa. Tutkittavaa yhteisöä yhdistävä peli Magic the Gathering on maailmanlaajuisesti levinnyt keräilykorttipeli.

Maailmanlaajuisesti pelaamisen määrä kasvaa ja pelikulttuuri kehittyy. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää pelin pelaamisen ja peliyhteisöön kuulumisen vaikutuksia yksilön hyvinvointiin. Mielenkiinnon kohteena on selvittää pelaajien oma kokemus pelin ja siihen kuuluvaan yhteisön vaikuttavuudesta heidän hyvinvointiin. Mielenkiinto aiheeseen nousi omasta pelaamiskokemuksesta sekä pelaamisen maineesta, sillä mediassa usein pelaaminen tuodaan esille negatiivisena vaikuttajana ja pelaamista käsitellään ongelmapelaamisen kautta.

Opinnäytetyötä varten haastattelin peliyhteisön jäseniä kahdessa fokusryhmähaastattelussa. Haastattelurunkona toimi hyvinvointimalli ja haastatteluiden analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä. Hyvinvointi on tässä opinnäytetyössä määritelty hyvinvoinnin seitsemän ulottuvuuden mallilla. Mallissa kokonaisvaltainen hyvinvointi on jaettu seitsemään alakategoriaan, joista muodostuu ihmisen elämän laatua määrittävä kokonaisuus.

Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ovat pelaajien kokemus pelin positiivisesta vaikutuksesta heidän hyvinvointiin useammalla eri hyvinvoinnin osa-alueella. Pelaajien oma kokemus pelin vaikuttavuudesta heidän elämäänsä oli, että peli on vaikuttanut heidän elämäänsä merkittävästi. Positiivisia vaikutuksia pelillä pelaajat kokivat olleen erityisesti sosiaalisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin osalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste