Video opetusvälineenä peruskoulujen uudistuvassa oppimisympäristössä
Matilainen, Juho (2010)
Matilainen, Juho
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047737
Tiivistelmä
Matilainen Juho. Video opetusvälineenä peruskoulujen uudistuvassa oppimisympäristös-sä. Turku, kevät 2010. 30 sivua.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusoh-jelma, medianomi (AMK)
Tutkielma käsittelee videon soveltumista peruskouluopetukseen. Audiovisuaalinen ope-tusmateriaali antaa oppilaalle valmiuksia toimia tietoyhteiskunnassa ja lisää opiskelumo-tivaatiota. Tutkielman tavoite on etsiä mahdollisuuksia audiovisuaalisen opetusmateriaa-lin säilymiseksi osana opetusta, kun peruskoulut siirtyvät käyttämään tieto- ja viestintä-teknologiaa opetusvälineinä.
Tutkielma vastaa kysymyksiin, minkälaiset esittämisen keinot tekevät videosta pedago-gisesti onnistuneen ja mitä haasteita tieto- ja viestintäteknologia asettaa videolle peda-gogisena välineenä.
Opinnäytetyön tuoteosa on videotyö Kyykkäämään! Sen tilasi Liedon Karjalaseura ry. Videon tarkoitus on kasvattaa kyykkäpelin harrastajamäärää. Tilaaja toivoi videon so-veltuvan myös opetuskäyttöön. Tutkielmaosa analysoi videoesityksen soveltuvuutta ope-tusmateriaaliksi elokuvakerronnan teorioiden ja nykyisten oppimiskäsitysten valossa.
Tutkielman johtopäätökset ovat, että nykyisten opetuskäsitysten perusteella video ei ole opetusmateriaalina tehokas, koska siitä puuttuu vuorovaikutuksellinen ulottuvuus. Se ei vastaa katsojalle heränneisiin kysymyksiin esityksen jälkeen. Videon esittämistä ennen on esimerkiksi laadittava orientoiva alustus ja katselun jälkeen videoesityksen ymmär-tämistä tukevaa toimintaa.
Peruskouluopetuksessa käytettävät tieto- ja viestintätekniikan tukemat multimediasovel-lukset voivat ratkaista videon vuorovaikutuksen puuttumisen. Video kannattaa yhdistää osaksi multimediaoppimateriaalia, jossa video toimii osana sovelluksen kokonaisuutta. Silloin oppimateriaaliksi suunnatun sovelluksen sekä videon pedagoginen tehokkuus kasvavat.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusoh-jelma, medianomi (AMK)
Tutkielma käsittelee videon soveltumista peruskouluopetukseen. Audiovisuaalinen ope-tusmateriaali antaa oppilaalle valmiuksia toimia tietoyhteiskunnassa ja lisää opiskelumo-tivaatiota. Tutkielman tavoite on etsiä mahdollisuuksia audiovisuaalisen opetusmateriaa-lin säilymiseksi osana opetusta, kun peruskoulut siirtyvät käyttämään tieto- ja viestintä-teknologiaa opetusvälineinä.
Tutkielma vastaa kysymyksiin, minkälaiset esittämisen keinot tekevät videosta pedago-gisesti onnistuneen ja mitä haasteita tieto- ja viestintäteknologia asettaa videolle peda-gogisena välineenä.
Opinnäytetyön tuoteosa on videotyö Kyykkäämään! Sen tilasi Liedon Karjalaseura ry. Videon tarkoitus on kasvattaa kyykkäpelin harrastajamäärää. Tilaaja toivoi videon so-veltuvan myös opetuskäyttöön. Tutkielmaosa analysoi videoesityksen soveltuvuutta ope-tusmateriaaliksi elokuvakerronnan teorioiden ja nykyisten oppimiskäsitysten valossa.
Tutkielman johtopäätökset ovat, että nykyisten opetuskäsitysten perusteella video ei ole opetusmateriaalina tehokas, koska siitä puuttuu vuorovaikutuksellinen ulottuvuus. Se ei vastaa katsojalle heränneisiin kysymyksiin esityksen jälkeen. Videon esittämistä ennen on esimerkiksi laadittava orientoiva alustus ja katselun jälkeen videoesityksen ymmär-tämistä tukevaa toimintaa.
Peruskouluopetuksessa käytettävät tieto- ja viestintätekniikan tukemat multimediasovel-lukset voivat ratkaista videon vuorovaikutuksen puuttumisen. Video kannattaa yhdistää osaksi multimediaoppimateriaalia, jossa video toimii osana sovelluksen kokonaisuutta. Silloin oppimateriaaliksi suunnatun sovelluksen sekä videon pedagoginen tehokkuus kasvavat.