Opas sairaanhoitajaopiskelijoille moduuliharjoitteluun
Vapola, Nea; Palomäki, Iina (2018)
Vapola, Nea
Palomäki, Iina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026130
Tiivistelmä
Palomäki, Iina & Vapola, Nea. Opas sairaanhoitajaopiskelijoille moduuliharjoit-teluun. Helsinki, kevät 2018, 63 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoito-työn koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitajankoulutuksen laajuus on 210 opistopistettä, joista 90 opintopis-tettä on kliinistä työharjoittelua. Kliinisellä harjoittelulla on suuri merkitys sai-raanhoitajaopiskelijan kasvussa asiantuntijaksi. Uusien harjoittelumallien kehittäminen on nykypäivää, näin löydetään uusia tehokkaita työskentely – ja ohjaustapoja. Moduuli harjoittelu tarkoittaa käytännössä sitä, että moduuliopiskelijat muodostavat oman työtiiminsä jossa he hoitavat itsenäisesti, omana tiiminään ennalta sovittuja potilaita ohjaajan valvomana. Moduuliharjoittelussa opiskelijoiden täytyy ottaa enemmän vastuuta hoitotyön toteuttamisesta kuin perinteisessä harjoittelumallissa, jossa opiskelija työskentelee sairaanhoitajan parina eri työpisteissä. Moduuliharjoittelun tarkoituksena on kehittää tiimityöskentelytaitoja sekä tukea opiskelijoiden itsenäisyyttä, ammatillista kasvua, vastuunottoa ja potilaslähtöisyyttä.
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan opas joka on suunniteltu Jorvin sairaalan sisätautien osasto S6 moduuliharjoitteluun tuleville opiskelijoille. Oppaan on tarkoitus toimia sairaanhoitajaopiskelijan apuvälineenä perehtymisessä osaston toimintaan ja sairaanhoitajan työtehtäviin osastolla. Oppaan sisältö koostuu osaston kuvauksesta, hoitotyön arvoista, aikataulusta, ISBAR- raportointi mene-telmästä, ohjeista vitaalielintoimintojen seurantaan, miellekartta yleisimmistä sairauksista joita esiintyy osastolla, sairaalasanastoa sekä oppaan lopussa on tila harjoittelun tavoitteille ja vertaisarvioinnille. Oppaan hyödyllisyyttä arvioitiin osaston henkilökunnan puolesta ja tavoitteena on, että se otetaan käyttöön mo-duuliopiskelijoiden perehdyttämisessä osastolla.
Sairaanhoitajankoulutuksen laajuus on 210 opistopistettä, joista 90 opintopis-tettä on kliinistä työharjoittelua. Kliinisellä harjoittelulla on suuri merkitys sai-raanhoitajaopiskelijan kasvussa asiantuntijaksi. Uusien harjoittelumallien kehittäminen on nykypäivää, näin löydetään uusia tehokkaita työskentely – ja ohjaustapoja. Moduuli harjoittelu tarkoittaa käytännössä sitä, että moduuliopiskelijat muodostavat oman työtiiminsä jossa he hoitavat itsenäisesti, omana tiiminään ennalta sovittuja potilaita ohjaajan valvomana. Moduuliharjoittelussa opiskelijoiden täytyy ottaa enemmän vastuuta hoitotyön toteuttamisesta kuin perinteisessä harjoittelumallissa, jossa opiskelija työskentelee sairaanhoitajan parina eri työpisteissä. Moduuliharjoittelun tarkoituksena on kehittää tiimityöskentelytaitoja sekä tukea opiskelijoiden itsenäisyyttä, ammatillista kasvua, vastuunottoa ja potilaslähtöisyyttä.
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan opas joka on suunniteltu Jorvin sairaalan sisätautien osasto S6 moduuliharjoitteluun tuleville opiskelijoille. Oppaan on tarkoitus toimia sairaanhoitajaopiskelijan apuvälineenä perehtymisessä osaston toimintaan ja sairaanhoitajan työtehtäviin osastolla. Oppaan sisältö koostuu osaston kuvauksesta, hoitotyön arvoista, aikataulusta, ISBAR- raportointi mene-telmästä, ohjeista vitaalielintoimintojen seurantaan, miellekartta yleisimmistä sairauksista joita esiintyy osastolla, sairaalasanastoa sekä oppaan lopussa on tila harjoittelun tavoitteille ja vertaisarvioinnille. Oppaan hyödyllisyyttä arvioitiin osaston henkilökunnan puolesta ja tavoitteena on, että se otetaan käyttöön mo-duuliopiskelijoiden perehdyttämisessä osastolla.