Maahanmuuttajanaisten kokemuksia kieli- ja kotoutumiskurssista
Tuovinen, Tiina (2010)
Tuovinen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047692
Tiivistelmä
Tuovinen, Tiina. Maahanmuuttajanaisten kokemuksia kieli- ja kotoutumiskurssista. Helsinki, kevät 2010, 61 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää maahanmuuttajanaisten kokemuksia Chili, tieto ja sosiaalinen integraatio työ- ja oppimisnäkyjen mahdollistajana ESR 2009–2011 -hankkeen kieli- ja kotoutumiskurssista. Työn on tarkoitus toimia apuna hankkeen arvioinnissa, kun pohditaan mallin sopivuutta matalan kynnyksen kotoutumis- ja kielikurssien toteuttamiseen. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat maahanmuuttajanaiset, jotka ovat osallistuneet hankkeen kursseille keväällä ja syksyllä vuonna 2009 ja joiden lapset ovat olleet hankkeen järjestämässä lastenhoidossa.
Tutkimuksen pääasiallisena aineistona on Chili-hankkeen kursseille vuonna 2009 osallistuneille kolmelle maahanmuuttajanaiselle tehdyt teemahaastattelut. Tutkimuksen pohjana on Chili-hankkeen työntekijöiden keväällä 2009 tekemät alkuhaastattelut sekä oma osallistuva havainnointini työharjoittelujaksoilla keväällä ja syksyllä 2009.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teemahaastattelut on tehty joulukuussa 2009 ja muu osa tutkimuksesta keväällä 2010.
Tutkimuksen mukaan kursseilla olleet maahanmuuttajanaiset odottivat kurssilta eniten suomen kielen oppimista. He ovat saaneet kurssilta kielitaidon lisäksi hyvinvointia, rohkeutta ja enemmän sosiaalisia kontakteja. Haastatellut naiset aikovat jatkaa suomen kielen opiskelua, osa kielikurssilla ja osa valmentavassa koulutuksessa. Naiset haluavat tulevaisuudessa myös tehdä työtä Suomessa. Kurssin kehittämiseksi naiset ehdottavat enemmän kielioppia ja tehtäviä.
Tutkimuksen maahanmuuttajanaisten voidaan katsoa voimaantuneen ja ehkä myös kotoutuneen jonkin verran SOVAKI-kurssin aikana. Kurssia voisi mielestäni kehittää esimerkiksi jakamalla opiskelijat tasoryhmiin suomen kielen taidon mukaan ja sekoittamalla ryhmiin eri maista lähtöisin olevia naisia.
Asiasanat: maahanmuuttajat, naiset, sopeutuminen, integraatio, empowerment, kielikurssit, suomen kieli, kvalitatiivinen tutkimus, sisällönanalyysi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää maahanmuuttajanaisten kokemuksia Chili, tieto ja sosiaalinen integraatio työ- ja oppimisnäkyjen mahdollistajana ESR 2009–2011 -hankkeen kieli- ja kotoutumiskurssista. Työn on tarkoitus toimia apuna hankkeen arvioinnissa, kun pohditaan mallin sopivuutta matalan kynnyksen kotoutumis- ja kielikurssien toteuttamiseen. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat maahanmuuttajanaiset, jotka ovat osallistuneet hankkeen kursseille keväällä ja syksyllä vuonna 2009 ja joiden lapset ovat olleet hankkeen järjestämässä lastenhoidossa.
Tutkimuksen pääasiallisena aineistona on Chili-hankkeen kursseille vuonna 2009 osallistuneille kolmelle maahanmuuttajanaiselle tehdyt teemahaastattelut. Tutkimuksen pohjana on Chili-hankkeen työntekijöiden keväällä 2009 tekemät alkuhaastattelut sekä oma osallistuva havainnointini työharjoittelujaksoilla keväällä ja syksyllä 2009.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teemahaastattelut on tehty joulukuussa 2009 ja muu osa tutkimuksesta keväällä 2010.
Tutkimuksen mukaan kursseilla olleet maahanmuuttajanaiset odottivat kurssilta eniten suomen kielen oppimista. He ovat saaneet kurssilta kielitaidon lisäksi hyvinvointia, rohkeutta ja enemmän sosiaalisia kontakteja. Haastatellut naiset aikovat jatkaa suomen kielen opiskelua, osa kielikurssilla ja osa valmentavassa koulutuksessa. Naiset haluavat tulevaisuudessa myös tehdä työtä Suomessa. Kurssin kehittämiseksi naiset ehdottavat enemmän kielioppia ja tehtäviä.
Tutkimuksen maahanmuuttajanaisten voidaan katsoa voimaantuneen ja ehkä myös kotoutuneen jonkin verran SOVAKI-kurssin aikana. Kurssia voisi mielestäni kehittää esimerkiksi jakamalla opiskelijat tasoryhmiin suomen kielen taidon mukaan ja sekoittamalla ryhmiin eri maista lähtöisin olevia naisia.
Asiasanat: maahanmuuttajat, naiset, sopeutuminen, integraatio, empowerment, kielikurssit, suomen kieli, kvalitatiivinen tutkimus, sisällönanalyysi