Hyvä hoito päivystyspoliklinikalla potilaan kokemana
Vuori, Sirpa (2010)
Vuori, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037575
Tiivistelmä
Vuori, Sirpa. Hyvä hoito päivystyspoliklinikalla potilaan kokemana. Helsinki, kevät 2010, 47 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemuksia hyvän hoidon onnistumisesta päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa potilaiden kokemuksista hoidosta, jota voidaan käyttää kehitettäessä polikliinista hoitotyötä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa potilasta, jotka oli-vat olleet hoidossa päivystyspoliklinikalla. Haastattelut toteutuivat sairaalan vuodeosastoilla. Haastattelun teemat olivat yksilöllinen huomiointi, hoidosta ja sen etenemisestä tiedottaminen sekä hyvä hoito päivystyspoliklinikalla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että potilaat olivat yleensä ottaen tyytyväisiä hoitoon kaikilla osa-alueilla. Yksilöllisen huomioimisen osalta tärkeiksi koettuina esiin nousivat tiedonkeruu potilaan yksilöllisestä tilanteesta. Potilaan erityistarpeiden, kuten omaisille ilmoittaminen tai yksilöllisten hoitotoimenpiteiden, kuten kivunhoidon välitön aloitus, sekä potilaan kuunteleminen ja asiallinen kohtelu olivat tärkeitä asioita. Hoidosta tiedottamisesta esiin nousi toive riittävästä tiedon saannista diagnoosin ja jatkohoitosuunnitelmien lisäksi päivystyksen odotusajan pituudesta. Tutkimuksessa potilaat liittivät hyvään hoitoon päivystyspoliklinikalla sen, että potilas otetaan nopeasti huomioon, potilasta kuunnellaan ja kohdellaan asiallisesti. Tutkimuksesta ilmeni, että potilaita oli tuettu omaa hoitoa koskevassa päätöksenteossa, mutta kaikki tutkimukseen osallistuneet eivät halunneet tai jaksaneet osallistua omaa hoitoa koskevaa päätöksentekoon, vaan luottivat hoitohenkilöstön tekemiin valintoihin.
Tutkimustulosten perusteella päivystyspoliklinikkapotilaiden tyytyväisyyttä voi-taisiin lisätä odotusaikoja lyhentämällä ja tiedottamalla aktiivisemmin jo odotusaikana hoidon etenemisestä.
Asiasanat: poliklinikat, päivystys, hoitotyö, potilaat, kokemukset, arviointi.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemuksia hyvän hoidon onnistumisesta päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa potilaiden kokemuksista hoidosta, jota voidaan käyttää kehitettäessä polikliinista hoitotyötä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa potilasta, jotka oli-vat olleet hoidossa päivystyspoliklinikalla. Haastattelut toteutuivat sairaalan vuodeosastoilla. Haastattelun teemat olivat yksilöllinen huomiointi, hoidosta ja sen etenemisestä tiedottaminen sekä hyvä hoito päivystyspoliklinikalla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että potilaat olivat yleensä ottaen tyytyväisiä hoitoon kaikilla osa-alueilla. Yksilöllisen huomioimisen osalta tärkeiksi koettuina esiin nousivat tiedonkeruu potilaan yksilöllisestä tilanteesta. Potilaan erityistarpeiden, kuten omaisille ilmoittaminen tai yksilöllisten hoitotoimenpiteiden, kuten kivunhoidon välitön aloitus, sekä potilaan kuunteleminen ja asiallinen kohtelu olivat tärkeitä asioita. Hoidosta tiedottamisesta esiin nousi toive riittävästä tiedon saannista diagnoosin ja jatkohoitosuunnitelmien lisäksi päivystyksen odotusajan pituudesta. Tutkimuksessa potilaat liittivät hyvään hoitoon päivystyspoliklinikalla sen, että potilas otetaan nopeasti huomioon, potilasta kuunnellaan ja kohdellaan asiallisesti. Tutkimuksesta ilmeni, että potilaita oli tuettu omaa hoitoa koskevassa päätöksenteossa, mutta kaikki tutkimukseen osallistuneet eivät halunneet tai jaksaneet osallistua omaa hoitoa koskevaa päätöksentekoon, vaan luottivat hoitohenkilöstön tekemiin valintoihin.
Tutkimustulosten perusteella päivystyspoliklinikkapotilaiden tyytyväisyyttä voi-taisiin lisätä odotusaikoja lyhentämällä ja tiedottamalla aktiivisemmin jo odotusaikana hoidon etenemisestä.
Asiasanat: poliklinikat, päivystys, hoitotyö, potilaat, kokemukset, arviointi.