Nuorille suunnatun opetusvideon tekemisen haasteet
Rautio, Maria (2010)
Rautio, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410297
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Maria Rautio. Nuorille suunnatun opetusvideon tekemisen haasteet. Turku, kevät 2010. 39 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Turun toimipaikka,
viestinnän koulutusohjelma, medianomi (AMK).
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää millainen videokerronta vetoaa nuoriin katsojiin. Tarkastelen kysymystä työparini kanssa opinnäytetyöni tuoteosana tekemäni nuorille suunnatun Kyykkä-opetus- ja esittelyvideon kautta.
Tutkimuksessani käsittelen tarkemmin nuorille suunnatun videokerronnan teoriaa ja historiaa sekä sitä, miten nuoret video-mediaa käyttävät. Teorian kautta selvitän, kohtaavatko omat näkemyksemme nuorille suunnatusta videokerronnasta aiemmat teoriat.
Analysoin tuoteosani onnistumista avaamalla tarkemmin työprosessiamme. Lisäksi tutkielmaani varten olen tehnyt kyselyn kohdeyleisöön kuuluville nuorille ja selvittänyt heidän kauttaan onko työ onnistunut. Nuorten mielestä videomme oli pääpiirteittäin onnistunut ja kiinnostava. Myös tilaajat olivat lopputulokseen erittäin tyytyväisiä.
Aiempien tutkimusten tulokset, omat ja kohdeyleisöön kuuluvien näkemykset olivat hyvin samankaltaisia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että nuorten suosimat videotuotokset poikkeavat melkoisesti aikuiselle yleisölle suunnatuista videoista.
Omat tutkimukseni ja kokemukseni osoittavat, että nuorten katsojien mielenkiinnon saa heräämään parhaiten käyttämällä sopivasti huumoria, toimintaa, musiikkia ja tietoa. Tutkielmani tuloksena on selvää, että nuoria kiinnostamattomistakin aiheista on mahdollista kertoa videomuodossa mielenkiintoisesti.
Asiasanat: nuoret, video, opetusvideo, esittelyvideo, dokumentti
Maria Rautio. Nuorille suunnatun opetusvideon tekemisen haasteet. Turku, kevät 2010. 39 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Turun toimipaikka,
viestinnän koulutusohjelma, medianomi (AMK).
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää millainen videokerronta vetoaa nuoriin katsojiin. Tarkastelen kysymystä työparini kanssa opinnäytetyöni tuoteosana tekemäni nuorille suunnatun Kyykkä-opetus- ja esittelyvideon kautta.
Tutkimuksessani käsittelen tarkemmin nuorille suunnatun videokerronnan teoriaa ja historiaa sekä sitä, miten nuoret video-mediaa käyttävät. Teorian kautta selvitän, kohtaavatko omat näkemyksemme nuorille suunnatusta videokerronnasta aiemmat teoriat.
Analysoin tuoteosani onnistumista avaamalla tarkemmin työprosessiamme. Lisäksi tutkielmaani varten olen tehnyt kyselyn kohdeyleisöön kuuluville nuorille ja selvittänyt heidän kauttaan onko työ onnistunut. Nuorten mielestä videomme oli pääpiirteittäin onnistunut ja kiinnostava. Myös tilaajat olivat lopputulokseen erittäin tyytyväisiä.
Aiempien tutkimusten tulokset, omat ja kohdeyleisöön kuuluvien näkemykset olivat hyvin samankaltaisia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että nuorten suosimat videotuotokset poikkeavat melkoisesti aikuiselle yleisölle suunnatuista videoista.
Omat tutkimukseni ja kokemukseni osoittavat, että nuorten katsojien mielenkiinnon saa heräämään parhaiten käyttämällä sopivasti huumoria, toimintaa, musiikkia ja tietoa. Tutkielmani tuloksena on selvää, että nuoria kiinnostamattomistakin aiheista on mahdollista kertoa videomuodossa mielenkiintoisesti.
Asiasanat: nuoret, video, opetusvideo, esittelyvideo, dokumentti