Vapaaehtoistyön koulutuspäivät Riistavuoren vanhustenkeskuksen henkilöstölle
Seppälä, Minna (2010)
Seppälä, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037530
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Seppälä, Minna. Vapaaehtoistyön koulutuspäivät Riistavuoren vanhustenkeskuksen henkilöstölle. Helsinki, kevät 2010, 51 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi(AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö tehtiin Helsingin kaupungin sosiaaliviraston alaisuudessa toimivalle Riistavuoren vanhusten palvelukeskukselle. Tavoitteena oli tiedottaa vapaaehtoistyöstä Riistavuoren vanhustenkeskuksen henkilöstöä, edesauttaa vapaaehtoistyön muodostumista pysyväksi toimintamuodoksi ja motivoida henkilöstöä ottamaan vapaaehtoisia mukaan yksikkönsä toimintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu vapaaehtoistyöhön liittyvistä asenteista ja motiiveista, vapaaehtoistyön periaatteista ja sen perusedellytyksistä. Vapaaehtoistyötä tarkastellaan Helsingin kaupungin sosiaaliviraston sekä evankelis-luterilaisen kirkon näkökulmista. Vapaaehtoistyöllä tarkoitetaan palkatonta ihmisten tai yhteisöjen hyväksi tehtävää toimintaa, jota tehdään ilman pakkoa.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli henkilöstökoulutus. Koulutustarve selvitettiin ryhmäkotiosastojen osastonhoitajien haastattelujen perusteella. Vanhustenkeskuksen henkilöstölle järjestettiin kaksi vapaaehtoistyön koulutusiltapäivää. Koulutusta markkinoitiin ennen kumpaakin koulutustilaisuutta mainoslehtisillä. Koulutuksessa käytettäviä menetelmiä oli luennot ja Learning Cafe -menetelmästä sovellettu ryhmätyö. Koulutuksessa luennoitiin vapaaehtoistyöstä pääasiassa valtakunnallisesti ja paikallisesti. Palaute koulutuksesta kerättiin palautelomakkeiden avulla. Palautelomakkeella kysyttiin koulutuksen hyviä ja huonoja puolia, odotusten toteutumista sekä kehittämisideoita.
Koulutusta pidettiin tarpeellisena, sillä sen aihe oli uusi. Ensimmäisen koulutuksen luento oli kattava ja luennoitsija oli osaava, mutta keskustelua jäätiin kaipaamaan. Toisen koulutusiltapäivän ryhmätyötä ja osallistujien aktivoimista pidettiin koulutuksen parhaina puolina. Palautteen mukaan huonoa oli ensimmäisen koulutustilaisuuden luennon kertaaminen. Kehittämisideana oli vapaaehtoistyöntekijän osallistuminen koulutukseen tai vapaaehtoisten kokemusten kertominen. Osallistujien mukaan odotukset täytettiin.
Tavoite edesauttaa vapaaehtoistyön vakiintumista pysyväksi toimintamuodoksi toteutui, sillä tietoisuuden lisäämisellä voitiin vaikuttaa vapaaehtoistoiminnan toteutumiseen periaatteidensa mukaisesti. Ajatusten herättäminen ja motivointi toteutui erityisesti ryhmätyön avulla ja osastoille haluttiin jo koulutuksessa tilata vapaaehtoistyöntekijöitä. Koko henkilöstön kouluttamisen tavoitetta ei toteutettu, mutta koulutuksia päätettiin järjestää tulevaisuudessa, jotta jokainen työntekijä tulisi tietoiseksi vapaaehtoistyöstä.
Asiasanat: vapaaehtoistyö, henkilöstö, henkilöstökoulutus, vanhustyö, kehittämisprojektit, kvalitatiivinen tutkimus
Seppälä, Minna. Vapaaehtoistyön koulutuspäivät Riistavuoren vanhustenkeskuksen henkilöstölle. Helsinki, kevät 2010, 51 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi(AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö tehtiin Helsingin kaupungin sosiaaliviraston alaisuudessa toimivalle Riistavuoren vanhusten palvelukeskukselle. Tavoitteena oli tiedottaa vapaaehtoistyöstä Riistavuoren vanhustenkeskuksen henkilöstöä, edesauttaa vapaaehtoistyön muodostumista pysyväksi toimintamuodoksi ja motivoida henkilöstöä ottamaan vapaaehtoisia mukaan yksikkönsä toimintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu vapaaehtoistyöhön liittyvistä asenteista ja motiiveista, vapaaehtoistyön periaatteista ja sen perusedellytyksistä. Vapaaehtoistyötä tarkastellaan Helsingin kaupungin sosiaaliviraston sekä evankelis-luterilaisen kirkon näkökulmista. Vapaaehtoistyöllä tarkoitetaan palkatonta ihmisten tai yhteisöjen hyväksi tehtävää toimintaa, jota tehdään ilman pakkoa.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli henkilöstökoulutus. Koulutustarve selvitettiin ryhmäkotiosastojen osastonhoitajien haastattelujen perusteella. Vanhustenkeskuksen henkilöstölle järjestettiin kaksi vapaaehtoistyön koulutusiltapäivää. Koulutusta markkinoitiin ennen kumpaakin koulutustilaisuutta mainoslehtisillä. Koulutuksessa käytettäviä menetelmiä oli luennot ja Learning Cafe -menetelmästä sovellettu ryhmätyö. Koulutuksessa luennoitiin vapaaehtoistyöstä pääasiassa valtakunnallisesti ja paikallisesti. Palaute koulutuksesta kerättiin palautelomakkeiden avulla. Palautelomakkeella kysyttiin koulutuksen hyviä ja huonoja puolia, odotusten toteutumista sekä kehittämisideoita.
Koulutusta pidettiin tarpeellisena, sillä sen aihe oli uusi. Ensimmäisen koulutuksen luento oli kattava ja luennoitsija oli osaava, mutta keskustelua jäätiin kaipaamaan. Toisen koulutusiltapäivän ryhmätyötä ja osallistujien aktivoimista pidettiin koulutuksen parhaina puolina. Palautteen mukaan huonoa oli ensimmäisen koulutustilaisuuden luennon kertaaminen. Kehittämisideana oli vapaaehtoistyöntekijän osallistuminen koulutukseen tai vapaaehtoisten kokemusten kertominen. Osallistujien mukaan odotukset täytettiin.
Tavoite edesauttaa vapaaehtoistyön vakiintumista pysyväksi toimintamuodoksi toteutui, sillä tietoisuuden lisäämisellä voitiin vaikuttaa vapaaehtoistoiminnan toteutumiseen periaatteidensa mukaisesti. Ajatusten herättäminen ja motivointi toteutui erityisesti ryhmätyön avulla ja osastoille haluttiin jo koulutuksessa tilata vapaaehtoistyöntekijöitä. Koko henkilöstön kouluttamisen tavoitetta ei toteutettu, mutta koulutuksia päätettiin järjestää tulevaisuudessa, jotta jokainen työntekijä tulisi tietoiseksi vapaaehtoistyöstä.
Asiasanat: vapaaehtoistyö, henkilöstö, henkilöstökoulutus, vanhustyö, kehittämisprojektit, kvalitatiivinen tutkimus