Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrittäjyyden vahvistaminen viittomakielen ja tulkkauksen koulutuksessa Diakonia-ammattikorkeakoulussa

Rantamäki, Satu (2018)

 
Avaa tiedosto
Rantamaki_Satu.pdf (841.3Kt)
Lataukset: 


Rantamäki, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413864
Tiivistelmä
Vammaisten tulkkauspalvelun rakennemuutoksen myötä tulkkauspalvelun järjestämisvelvollisuus siirtyi kunnilta valtiolle. Kansaneläkelaitos hankkii tulkkauspalvelua viittomakielen ja puhevammaisten tulkkausta tuottavilta palveluntuottajilta ja tulkkausta tuotetaan liiketoimintana. Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa yrittäjyyttä viittomakielen ja tulkkauksen uudessa opetussuunnitelmassa tuomalla Diakin viittomakielen ja tulkkauksen koulutus lähemmäs työelämää yrittäjyyttä.

Yrittäjyyden vahvistamiseksi tutkittiin miten yrittäjyys sisältyy viittomakielen ja
tulkkauksen koulutukseen ja mitä opiskelijat oppivat sisäisestä yrittäjyydestä koulutuksessa.
Tutkimusaineisto muodostui Diakin tulkkiopiskelijoiden yrittäjämäisen työotteen kehittäminen kyselyn vastauksista ja opetussuunnitelman tarkastelun dokumentaatiosta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää ja aineiston analyysistä tehty synteesi esitteli tutkimuksen tulokset. Tutkimustulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia opetussuunnitelman rakenteen vahvistamiseksi ja sisällön parantamiseksi yrittäjyyden vahvistamiseksi.
Tutkimuksessa on yksi päätulos: opetussuunnitelman rakenne ei tue systemaattisesti yrittäjyyden oppimista, eikä siinä esiinny sisäisen yrittäjyyden käsitteitä. Opiskelija ei tunnista osaamistaan sisäiseksi yrittäjyydeksi. Kehittämisehdotusten tarkoitus on varmistaa, että uudessa opetussuunnitelmassa yrittäjyyden juonne on systemaattisesti eheä, yrittäjyyttä ja sisäistä yrittäjyyttä sanoittava, jotta opiskelijan ydintoimijuus vahvistuu ja sisäistyy opintojen edetessä yrittäjämäiseksi ajatteluksi ja toiminnaksi opiskelijan hyväksi ja työelämän parhaaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste