Lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutuminen seurakunnan päiväkerhossa
Värtelä, Veera (2010)
Värtelä, Veera
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037602
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Värtelä, Veera. Lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutuminen seurakunnan päiväkerhossa. Helsinki, kevät 2010, 98 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoniatyöntekijän virankelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten lasten osallisuus ja oikeudet toteutuvat seurakunnan päiväkerhossa. Vuonna 2009 20-vuotisjuhlavuottaan viettäneellä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksella on merkittävä rooli opinnäytetyössä. Tutkimus oli osa Espoossa Leppävaaran ja Tapiolan seurakunnissa toteutettua lapsivaikutusten arvioinnin pilotointihanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten seurakunnan lastenohjaajat ymmärtävät lasten osallisuuden ja oikeudet, miten se näkyy heidän työssään ja millaisia osallisuutta vahvistavia menetelmiä on käytössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto siihen kerättiin havainnoimalla Leppävaaran seurakunnan päiväkerhoryhmää viiden kerhokerran ajan keväällä 2009 ja 2010. Lisäksi tammi- ja helmikuussa 2010 toteutettiin kyselytutkimus, johon osallistuivat Leppävaaran ja Tapiolan seurakuntien lastenohjaajat. Kyselylomake muodostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastanneita lastenohjaajia oli yhteensä 14.
Tutkimustulokset osoittavat, että Leppävaaran ja Tapiolan seurakuntien päiväkerhossa on käytössä lukuisia ja monipuolisia osallisuutta vahvistavia menetelmiä. Lastenohjaajilla vaikuttaa olevan myös paljon ajatuksia siitä, miten lapsen äänen kuulumista päiväkerhossa voitaisiin vahvistaa.
Kuitenkin päiväkerhon rakenteissa on kehittämisen varaa. Monissa kerhoissa lasten toiveet huomioidaan, mutta itse suunnitteluun lapset osallistuvat useimmiten vain satun-naisesti. Lisäksi lasten leikkejä ja ajatuksia tulisi kirjata nykyistä enemmän, jotta ne varmasti tulisivat huomioiduiksi toimintaa suunnitellessa. Palautteen keräämisen lisäämiselle kerhokauden päättyessä olisi tarvetta. Sitä varten voitaisiin kehittää yhteinen palautelomakejärjestelmä, jossa lapsille ja heidän vanhemmilleen olisi omat lomakkeensa. Jonkin verran lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutumisessa päiväkerhossa on kyse myös työntekijäresursseista ja aikuisten asenteista.
Asiasanat: Yleissopimus lapsen oikeuksista, osallisuus, arviointi, lapsikeskeisyys, kristillinen kasvatus, päiväkerhot, kirkon kasvatustoiminta, lapset, oikeudet, osallisuus, kvalitatiivinen tutkimus
Värtelä, Veera. Lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutuminen seurakunnan päiväkerhossa. Helsinki, kevät 2010, 98 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoniatyöntekijän virankelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten lasten osallisuus ja oikeudet toteutuvat seurakunnan päiväkerhossa. Vuonna 2009 20-vuotisjuhlavuottaan viettäneellä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksella on merkittävä rooli opinnäytetyössä. Tutkimus oli osa Espoossa Leppävaaran ja Tapiolan seurakunnissa toteutettua lapsivaikutusten arvioinnin pilotointihanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten seurakunnan lastenohjaajat ymmärtävät lasten osallisuuden ja oikeudet, miten se näkyy heidän työssään ja millaisia osallisuutta vahvistavia menetelmiä on käytössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto siihen kerättiin havainnoimalla Leppävaaran seurakunnan päiväkerhoryhmää viiden kerhokerran ajan keväällä 2009 ja 2010. Lisäksi tammi- ja helmikuussa 2010 toteutettiin kyselytutkimus, johon osallistuivat Leppävaaran ja Tapiolan seurakuntien lastenohjaajat. Kyselylomake muodostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastanneita lastenohjaajia oli yhteensä 14.
Tutkimustulokset osoittavat, että Leppävaaran ja Tapiolan seurakuntien päiväkerhossa on käytössä lukuisia ja monipuolisia osallisuutta vahvistavia menetelmiä. Lastenohjaajilla vaikuttaa olevan myös paljon ajatuksia siitä, miten lapsen äänen kuulumista päiväkerhossa voitaisiin vahvistaa.
Kuitenkin päiväkerhon rakenteissa on kehittämisen varaa. Monissa kerhoissa lasten toiveet huomioidaan, mutta itse suunnitteluun lapset osallistuvat useimmiten vain satun-naisesti. Lisäksi lasten leikkejä ja ajatuksia tulisi kirjata nykyistä enemmän, jotta ne varmasti tulisivat huomioiduiksi toimintaa suunnitellessa. Palautteen keräämisen lisäämiselle kerhokauden päättyessä olisi tarvetta. Sitä varten voitaisiin kehittää yhteinen palautelomakejärjestelmä, jossa lapsille ja heidän vanhemmilleen olisi omat lomakkeensa. Jonkin verran lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutumisessa päiväkerhossa on kyse myös työntekijäresursseista ja aikuisten asenteista.
Asiasanat: Yleissopimus lapsen oikeuksista, osallisuus, arviointi, lapsikeskeisyys, kristillinen kasvatus, päiväkerhot, kirkon kasvatustoiminta, lapset, oikeudet, osallisuus, kvalitatiivinen tutkimus