Välituntitoiminnan kehittäminen Waltterin koulussa Kehittämistyön haasteet ja mahdollisuudet
Mäiseli, Tuija; Puttonen, Anu (2018)
Mäiseli, Tuija
Puttonen, Anu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314792
Tiivistelmä
Mäiseli, Tuija & Puttonen Anu. Välituntitoiminnan kehittäminen Waltterin koulussa- Kehittämistyön mahdollisuudet ja haasteet. Diak Pieksämäki, Syksy 2018. s, 48. Diakonia- ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi- kirkon nuorisotyönohjaaja (AMK).
Opinnäytetyössä tarkastelemme nuorten syrjäytymisen ehkäisyä nuorisotyön näkökulmasta, mistä asioista ja toiminnoista nuoret hyötyisivät koulussa, ettei syrjäytymistä pääsisi tapahtumaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Varkauden Waltterin koulun välituntitoimintaa 5.–8.-luokkalaisille nuorille.
Välituntitoiminnan kehittämiseksi laadimme kartoittavan kyselyn, jossa nuoret osallistettiin vaikuttamaan omista asioistaan. Kysymyksiin he saivat vastata mobiilisti ja täysin anonyymisti. Kyselytutkimuksen tulokset kokosimme yhteen ja teimme niistä työhömme yhteenvedon.
Halusimme tuoda näkyväksi SWOT-analyysin avulla, kuinka yhteistyö toimii koululla eri tahojen näkökulmasta nuorten asioissa. Analyysiin osallistui viisi Varkaudessa nuorten ja koulumaailman parissa työskentelevää aikuista. He olivat kaksi erityisnuorisotyöntekijää nuorisopalveluilta, Evankelis-luterilaisen seurakunnan nuorisotyöntekijä sekä kolme Waltterin koulun välituntitoiminnasta vastaavaa opettajaa. Kirjoitimme analyysistä raportin,jonka tarkoituksena oli kuulla yhteistyökumppaniksemme valikoituneiden henkilökohtaiset mielipiteet haastattelemalla heitä jokaista yksittäin. Tutkimme analyysejä ja kirjoitimme niistä loppuraportin. Raportin tarkoituksena oli tehdä näkyväksi, miten kukin toimijoista näki välituntitoiminnan kehittämisen vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet omassa työssään ja työyksikössään. Lisäksi halusimme tuoda esille, miten he voisivat tehdä enemmän yhteistyötä nuorten asioiden hyväksi.
Nuorille tehdyn kyselyhaastattelun, sekä nuorten parissa työskenteleville aikuisille laaditun SWOT-analyysin tulosten perusteella teimme Varkauden Waltterin koululle kehittämisehdotuksen. Kehittämisehdotusta laatiessamme nousi esille kysymys; antaako koulu tilaa ulkopuolisille toimijoille ja onko sen toimintamalli riittävän pitkäjänteistä? Sitoutuuko koulu riittävästi yhteistyöhön? Esittelimme asiakirjan koulun johtoryhmälle kokouksessa toukokuussa. Elokuussa 2018 esittelimme sen koulun henkilöstölle. Toimme kokouksissa esille asiat, jotka olimme tutkimustulosten seurauksena saaneet konkreettisesti esille. Esittämämme asiat herättivät keskustelua. Keskusteluun nousi koulun olemassa olevien toimintatapojen tavoitteellinen ja niiden tarkoituksenmukainen kehittäminen ja ideointi nuorten toiveiden mukaiseen toimintaan.
Opinnäytetyössä tarkastelemme nuorten syrjäytymisen ehkäisyä nuorisotyön näkökulmasta, mistä asioista ja toiminnoista nuoret hyötyisivät koulussa, ettei syrjäytymistä pääsisi tapahtumaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Varkauden Waltterin koulun välituntitoimintaa 5.–8.-luokkalaisille nuorille.
Välituntitoiminnan kehittämiseksi laadimme kartoittavan kyselyn, jossa nuoret osallistettiin vaikuttamaan omista asioistaan. Kysymyksiin he saivat vastata mobiilisti ja täysin anonyymisti. Kyselytutkimuksen tulokset kokosimme yhteen ja teimme niistä työhömme yhteenvedon.
Halusimme tuoda näkyväksi SWOT-analyysin avulla, kuinka yhteistyö toimii koululla eri tahojen näkökulmasta nuorten asioissa. Analyysiin osallistui viisi Varkaudessa nuorten ja koulumaailman parissa työskentelevää aikuista. He olivat kaksi erityisnuorisotyöntekijää nuorisopalveluilta, Evankelis-luterilaisen seurakunnan nuorisotyöntekijä sekä kolme Waltterin koulun välituntitoiminnasta vastaavaa opettajaa. Kirjoitimme analyysistä raportin,jonka tarkoituksena oli kuulla yhteistyökumppaniksemme valikoituneiden henkilökohtaiset mielipiteet haastattelemalla heitä jokaista yksittäin. Tutkimme analyysejä ja kirjoitimme niistä loppuraportin. Raportin tarkoituksena oli tehdä näkyväksi, miten kukin toimijoista näki välituntitoiminnan kehittämisen vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet omassa työssään ja työyksikössään. Lisäksi halusimme tuoda esille, miten he voisivat tehdä enemmän yhteistyötä nuorten asioiden hyväksi.
Nuorille tehdyn kyselyhaastattelun, sekä nuorten parissa työskenteleville aikuisille laaditun SWOT-analyysin tulosten perusteella teimme Varkauden Waltterin koululle kehittämisehdotuksen. Kehittämisehdotusta laatiessamme nousi esille kysymys; antaako koulu tilaa ulkopuolisille toimijoille ja onko sen toimintamalli riittävän pitkäjänteistä? Sitoutuuko koulu riittävästi yhteistyöhön? Esittelimme asiakirjan koulun johtoryhmälle kokouksessa toukokuussa. Elokuussa 2018 esittelimme sen koulun henkilöstölle. Toimme kokouksissa esille asiat, jotka olimme tutkimustulosten seurauksena saaneet konkreettisesti esille. Esittämämme asiat herättivät keskustelua. Keskusteluun nousi koulun olemassa olevien toimintatapojen tavoitteellinen ja niiden tarkoituksenmukainen kehittäminen ja ideointi nuorten toiveiden mukaiseen toimintaan.