Vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä Mellunmäen ala-asteen alkuopetuksessa
Valkonen, Tiina (2010)
Valkonen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037568
Tiivistelmä
Valkonen, Tiina. Vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä Mellunmäen ala-asteen alkuopetuksessa. Helsinki, kevät 2010, s. 48, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipiste. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettaja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Mellunmäen ala-asteen ekaluokkalaisten vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä lukuvuonna 2009-2010. Opinnäy-tetyö liittyy Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hankkeeseen, joka keskittyy erityi-sesti lapsen koulupolun siirtymävaiheisiin. Tutkimusongelmani on ollut selvittää van-hempien tyytyväisyyttä lukuvuoden aikana toteutuneeseen yhteistyöhön koulun kanssa ja saada selville, mitä he toivoisivat lisää yhteistyöltä. Tavoitteena on myös selvittää, ovatko he tyytyväisiä Mellunmäen ala-asteen tapaan ottaa vastaan ekaluokkalainen ja huomioida ekaluokkalaisen vanhempia koulunaloitusvaiheessa.
Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koostuu 35 kyselylomakkeesta sekä kahdesta haastattelusta. Aineisto on kerätty kevään 2010 aika-na. Tutkimuksen numeerinen aineisto on analysoitu Webropol -ohjelman avulla ja avoimet kysymykset on analysoitu käyttäen sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että vanhemmat ovat pääasiassa tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön. He toivoisivat jossain määrin lisää henkilökohtaisia keskusteluja opettajan kanssa. Tulokset osoittivat, että vanhempainiltoihin toivottaisiin lisää yhteistä kes-kustelua lapsen kasvatukseen liittyvistä teemoista ja vanhempien vertaistuen mahdollis-tamista. Vastauksista kävi ilmi joidenkin vanhempien toiveet saada koulupäivän tapah-tumista enemmän tietoa. Vuoden aikana järjestettyihin tilaisuuksiin vanhemmat olivat pääasiassa tyytyväisiä.
Asiasanat: koulu, peruskoulu, alkuopetus, yhteistyö, vanhemmat, kasvatuskumppanuus, arviointi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Mellunmäen ala-asteen ekaluokkalaisten vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä lukuvuonna 2009-2010. Opinnäy-tetyö liittyy Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hankkeeseen, joka keskittyy erityi-sesti lapsen koulupolun siirtymävaiheisiin. Tutkimusongelmani on ollut selvittää van-hempien tyytyväisyyttä lukuvuoden aikana toteutuneeseen yhteistyöhön koulun kanssa ja saada selville, mitä he toivoisivat lisää yhteistyöltä. Tavoitteena on myös selvittää, ovatko he tyytyväisiä Mellunmäen ala-asteen tapaan ottaa vastaan ekaluokkalainen ja huomioida ekaluokkalaisen vanhempia koulunaloitusvaiheessa.
Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koostuu 35 kyselylomakkeesta sekä kahdesta haastattelusta. Aineisto on kerätty kevään 2010 aika-na. Tutkimuksen numeerinen aineisto on analysoitu Webropol -ohjelman avulla ja avoimet kysymykset on analysoitu käyttäen sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että vanhemmat ovat pääasiassa tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön. He toivoisivat jossain määrin lisää henkilökohtaisia keskusteluja opettajan kanssa. Tulokset osoittivat, että vanhempainiltoihin toivottaisiin lisää yhteistä kes-kustelua lapsen kasvatukseen liittyvistä teemoista ja vanhempien vertaistuen mahdollis-tamista. Vastauksista kävi ilmi joidenkin vanhempien toiveet saada koulupäivän tapah-tumista enemmän tietoa. Vuoden aikana järjestettyihin tilaisuuksiin vanhemmat olivat pääasiassa tyytyväisiä.
Asiasanat: koulu, peruskoulu, alkuopetus, yhteistyö, vanhemmat, kasvatuskumppanuus, arviointi.