Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vanhustenhoitotyöstä
Parviainen, Risto; Peltonen, Irina (2010)
Parviainen, Risto
Peltonen, Irina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297246
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Peltonen, Irina ja Parviainen, Risto. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vanhustenhoitotyöstä. Helsinki, kevät 2010, 74 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata millaisena sairaanhoitajaopiskelijat kokevat vanhustenhoitotyön, ja mitkä arvot sairaanhoitajaopiskelijat kokivat keskeisiksi vanhustenhoitotyössä.
Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta sairaanhoitajaopiskelijaa, joista jokaisella oli vähintään vuoden kokemus vanhustenhoi-totyöstä. Aineisto analysoitiin teemoittain. Keskeisiksi teemoiksi nousivat vanhusten asema yhteiskunnassa, vanhustenhoitotyön arvot, sairaanhoitajaopiskelijoiden koke-mukset vanhustenhoitotyöstä sekä vanhustenhoitotyön kehitysmahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tähän päädyttiin, koska laadul-lista tutkimusmenetelmää suositellaan käytettäväksi silloin, kun tutkimuksen kohteina ovat sekä ihminen että ihmisen maailma.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tutkimusyksiköiden fyysiset ja sosiaaliset ympäristöt vaihtelevat tapauskohtaisesti. Sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat vanhustenhoitotyön kliini-sesti vaativaksi, lääkeorientoituneeksi sekä sääntö- ja tehtäväkeskeiseksi. Tutkimuksen teemojen keskiöön nousi vanhustenhoitotyön arvostuksen teema. Tutkimustulosten pe-rusteella hoitaja tarvitsee vanhusten kohtaamiseen vuorovaikutustaitoja, lämminhenkistä, persoonallista lähestymistapaa sekä laajan tietopohjan.
Tutkimuksesta selvisi, että vanhuksiin suhtaudutaan yhteiskunnassa kaksijakoisesti. Toisaalta vanhuksissa nähdään voimavaroja ja toisaalta vanhusten kasvava ikäluokka koetaan lisääntyvänä huoltovelvoitteena. Kokemusta vanhustenhoitotyöstä pidettiin raskaana, mutta silti arvokkaana. Sairaanhoitajaopiskelijat korostivat, että vanhustenhoitotyön olennaisia osia ovat ihmisen ja hoitotyön arvot. Vanhustenhoitotyön suurimmiksi haasteiksi koettiin vanhusten yksilöllisen hoidon takaaminen ja ikääntyneiden kuuleminen heitä itseään koskevassa päätöksenteossa. Tulosten perusteella pääteltiin, että vanhustenhoitotyötä pitää kehittää voimakkaasti. Siihen tarvitaan määrätietoista työtä, omaisten tukea ja poliittisia päätöksiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteiskunnassa kaivataan avointa keskustelua vanhustenhoitotyön eettisistä arvoista ja tietoa vanhenemisesta. Vanhustenhoitoyöhön tarvitaan ammattitaitoista henkilökuntaa, ja vanhustenhoitotyön taloudellisia voimavaroja pitää kehittää. Yksilöllinen hoito on koko yhteiskuntaa ja hoitohenkilökuntaa koskeva haaste.
Asiasanat: opiskelijat, sairaanhoitajat, vanhukset, hoitotyö, ammattitaito, arvot, kokemukset, vanhustenhuolto.
Peltonen, Irina ja Parviainen, Risto. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vanhustenhoitotyöstä. Helsinki, kevät 2010, 74 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata millaisena sairaanhoitajaopiskelijat kokevat vanhustenhoitotyön, ja mitkä arvot sairaanhoitajaopiskelijat kokivat keskeisiksi vanhustenhoitotyössä.
Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta sairaanhoitajaopiskelijaa, joista jokaisella oli vähintään vuoden kokemus vanhustenhoi-totyöstä. Aineisto analysoitiin teemoittain. Keskeisiksi teemoiksi nousivat vanhusten asema yhteiskunnassa, vanhustenhoitotyön arvot, sairaanhoitajaopiskelijoiden koke-mukset vanhustenhoitotyöstä sekä vanhustenhoitotyön kehitysmahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tähän päädyttiin, koska laadul-lista tutkimusmenetelmää suositellaan käytettäväksi silloin, kun tutkimuksen kohteina ovat sekä ihminen että ihmisen maailma.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tutkimusyksiköiden fyysiset ja sosiaaliset ympäristöt vaihtelevat tapauskohtaisesti. Sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat vanhustenhoitotyön kliini-sesti vaativaksi, lääkeorientoituneeksi sekä sääntö- ja tehtäväkeskeiseksi. Tutkimuksen teemojen keskiöön nousi vanhustenhoitotyön arvostuksen teema. Tutkimustulosten pe-rusteella hoitaja tarvitsee vanhusten kohtaamiseen vuorovaikutustaitoja, lämminhenkistä, persoonallista lähestymistapaa sekä laajan tietopohjan.
Tutkimuksesta selvisi, että vanhuksiin suhtaudutaan yhteiskunnassa kaksijakoisesti. Toisaalta vanhuksissa nähdään voimavaroja ja toisaalta vanhusten kasvava ikäluokka koetaan lisääntyvänä huoltovelvoitteena. Kokemusta vanhustenhoitotyöstä pidettiin raskaana, mutta silti arvokkaana. Sairaanhoitajaopiskelijat korostivat, että vanhustenhoitotyön olennaisia osia ovat ihmisen ja hoitotyön arvot. Vanhustenhoitotyön suurimmiksi haasteiksi koettiin vanhusten yksilöllisen hoidon takaaminen ja ikääntyneiden kuuleminen heitä itseään koskevassa päätöksenteossa. Tulosten perusteella pääteltiin, että vanhustenhoitotyötä pitää kehittää voimakkaasti. Siihen tarvitaan määrätietoista työtä, omaisten tukea ja poliittisia päätöksiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteiskunnassa kaivataan avointa keskustelua vanhustenhoitotyön eettisistä arvoista ja tietoa vanhenemisesta. Vanhustenhoitoyöhön tarvitaan ammattitaitoista henkilökuntaa, ja vanhustenhoitotyön taloudellisia voimavaroja pitää kehittää. Yksilöllinen hoito on koko yhteiskuntaa ja hoitohenkilökuntaa koskeva haaste.
Asiasanat: opiskelijat, sairaanhoitajat, vanhukset, hoitotyö, ammattitaito, arvot, kokemukset, vanhustenhuolto.