Suomi toisena kielenä -opetusmateriaalipaketti päiväkodin henkilökunnalle
Eerola, Elina (2018)
Eerola, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815768
Tiivistelmä
Eerola, Elina
Suomi toisena kielenä -opetusmateriaalipaketti päiväkodin henkilökunnalle
33 sivua
Lokakuu, 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö on Suomi toisena kielenä eli S2 -opetusmateriaalin tuottaminen monikulttuurisen päiväkodin henkilökunnalle ja tuotetun materiaalin kokoaminen materiaalikansioksi. Materiaali on tarkoitettu 3-4-vuotiaan kielen kehityksen tasolla oleville lapsille. Opetusmateriaalikansion osa-alueet ovat: suujumppaohjeet, sää ja luonto, eläimet, kulkuvälineet, kehonosat ja pukeutuminen, tunnekortit ja ystäväkortit.
Työllä on haluttu tukea päiväkodin henkilökunnan kasvatustyötä, sekä päiväkodin kaksikielisten lasten kielen kehitystä. Opinnäytetyössä lisäksi käsitellään monikulttuurisuuden, kielen kehityksen ja varhaiskasvatuksen teemoja, sekä varhaiskasvatuksen merkitystä kielen ja kaksikielisyyden tukemisessa.
Prosessin alussa yhteistyötahona toimivalta päiväkodilta on pyydetty toiveita siitä, millaista materiaalia opetusmateriaalikansioon haluttaisiin, jonka jälkeen kansio on koottu erilaisesta materiaalista esimerkiksi kuvista, loruista ja leikeistä. Valmiista materiaalipaketista on tämän jälkeen kerätty päiväkodilta vielä palautetta, joka oli hyvin positiivista.
Produktio vastasi päiväkodin toiveisiin ja tarpeisiin ja sille oli suuri tarve. Työn tavoitteessa tuottaa materiaalia, jolla voidaan tukea lasten kielen kehitystä ja henkilökunnan kasvatustyötä on siis palautteen mukaan onnistuttu.
Avainsanat: kaksikielisyys, kielellinen kehitys, kielikasvatus, monikulttuurisuus, varhaiskasvatus
Suomi toisena kielenä -opetusmateriaalipaketti päiväkodin henkilökunnalle
33 sivua
Lokakuu, 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö on Suomi toisena kielenä eli S2 -opetusmateriaalin tuottaminen monikulttuurisen päiväkodin henkilökunnalle ja tuotetun materiaalin kokoaminen materiaalikansioksi. Materiaali on tarkoitettu 3-4-vuotiaan kielen kehityksen tasolla oleville lapsille. Opetusmateriaalikansion osa-alueet ovat: suujumppaohjeet, sää ja luonto, eläimet, kulkuvälineet, kehonosat ja pukeutuminen, tunnekortit ja ystäväkortit.
Työllä on haluttu tukea päiväkodin henkilökunnan kasvatustyötä, sekä päiväkodin kaksikielisten lasten kielen kehitystä. Opinnäytetyössä lisäksi käsitellään monikulttuurisuuden, kielen kehityksen ja varhaiskasvatuksen teemoja, sekä varhaiskasvatuksen merkitystä kielen ja kaksikielisyyden tukemisessa.
Prosessin alussa yhteistyötahona toimivalta päiväkodilta on pyydetty toiveita siitä, millaista materiaalia opetusmateriaalikansioon haluttaisiin, jonka jälkeen kansio on koottu erilaisesta materiaalista esimerkiksi kuvista, loruista ja leikeistä. Valmiista materiaalipaketista on tämän jälkeen kerätty päiväkodilta vielä palautetta, joka oli hyvin positiivista.
Produktio vastasi päiväkodin toiveisiin ja tarpeisiin ja sille oli suuri tarve. Työn tavoitteessa tuottaa materiaalia, jolla voidaan tukea lasten kielen kehitystä ja henkilökunnan kasvatustyötä on siis palautteen mukaan onnistuttu.
Avainsanat: kaksikielisyys, kielellinen kehitys, kielikasvatus, monikulttuurisuus, varhaiskasvatus