Verkkokoulutuksen kehittäminen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry:ssä : Kehittämisprosessi ja verkkokoulutuksen hyödyt ja haasteet
Lahtiluoma, Sirpa (2018)
Lahtiluoma, Sirpa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216994
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry. Työ tehdään tutkimuksellisella otteella, ja menetelminä käytetään dokumenttiaineistoja ja asiantuntijoiden haastatteluja. Ensimmäinen verkkokoulutus liiton henkilökunnalle ja aktiivijäsenille toteutettiin toukokuussa 2018. Varsinaiset jäsenten verkkokoulutukset on tarkoitus käynnistää syksyllä 2018.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata SuPerin verkkokoulutuksen kehittämisprosessi ja kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna, joka voidaan ottaa käyttöön ongelmatilanteen ilmetessä. Kehittämisprosessin kuvaus helpottaa SuPeria kehittämään verkkokoulutuksia, tunnistamaan verkkokoulutuksen ja -oppimisen kriittisiä osa-alueita ja myös varautumaan niihin. Tavoitteena on myös kuvata verkkokoulutuksen hyötyjä ja haasteita sekä jäsenen että liiton näkökulmasta. Työssä tuodaan myös esiin tiettyjä verkkopedagogisia asioita sekä tilaajan että kouluttajan tarpeisiin. Opinnäytetyön tilaajan toivomuksesta työn yhteydessä kuvaillaan kahden koulutuksen toteuttaminen verkkokoulutuksena.
Työn tuloksena syntyy lisäksi tilaajan edellyttämä Powerpoint-esitys, jota on tarkoitus hyödyntää verkkokoulutuksen jalkauttamisessa ja markkinoinnissa. Liiton haasteena on saada päättäjät, oma henkilökunta sekä liiton jäsenet vakuuttumaan verkkokoulutuksen toimivuudesta, tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta. Liitossa uskotaan, että aktiivijäsenten määrä lisääntyy ja liiton imago kohenee, kun liitto pystyy tarjoamaan myös koulutusta verkossa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata SuPerin verkkokoulutuksen kehittämisprosessi ja kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna, joka voidaan ottaa käyttöön ongelmatilanteen ilmetessä. Kehittämisprosessin kuvaus helpottaa SuPeria kehittämään verkkokoulutuksia, tunnistamaan verkkokoulutuksen ja -oppimisen kriittisiä osa-alueita ja myös varautumaan niihin. Tavoitteena on myös kuvata verkkokoulutuksen hyötyjä ja haasteita sekä jäsenen että liiton näkökulmasta. Työssä tuodaan myös esiin tiettyjä verkkopedagogisia asioita sekä tilaajan että kouluttajan tarpeisiin. Opinnäytetyön tilaajan toivomuksesta työn yhteydessä kuvaillaan kahden koulutuksen toteuttaminen verkkokoulutuksena.
Työn tuloksena syntyy lisäksi tilaajan edellyttämä Powerpoint-esitys, jota on tarkoitus hyödyntää verkkokoulutuksen jalkauttamisessa ja markkinoinnissa. Liiton haasteena on saada päättäjät, oma henkilökunta sekä liiton jäsenet vakuuttumaan verkkokoulutuksen toimivuudesta, tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta. Liitossa uskotaan, että aktiivijäsenten määrä lisääntyy ja liiton imago kohenee, kun liitto pystyy tarjoamaan myös koulutusta verkossa.