Ampumakoulutus Meri-Lapissa : katsaus ampumakoulutukseen Lapin poliisilaitoksen kenttäjohtoalue 2:lla voimankäytön kouluttajien näkökulmasta
Räsänen, Ville-Veikko (2018)
Räsänen, Ville-Veikko
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017598
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö antaa nopean katsauksen Lapin poliisilaitoksen kenttäjohtoalue 2:n (KJ2-alue) ampumakoulutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää, miten ampumakoulutus toteutuu KJ2-alueella ja voiko sitä mahdollisesti kehittää jotenkin.
Poliisin tulee tuntea ja hallita kantamiensa voimankäyttövälineiden käytön. Ampuma-ase on yksi voimankäyttövälineistä ja sen käyttämiseen poliisimiehet saavat koulutuksen jo Poliisiammattikorkeakoululla AMK-opintoja suorittaessaan. Poliisiyksiköt ovat velvoitettuja antamaan tietyn määrän koulutusta poliisimiehille näiden taitojen ylläpitämiseksi.
Ajatus tämän tutkimuksen tekemiseen lähti omista havainnoistani työharjoittelua suorittaessani. Huomasin, että moni poliisimies samalla poliisiasemalla ei käynyt juuri ollenkaan virka-aseellaan ampumista harjoittelemassa.
Opinnäytetyössä avaan kirjallisuuden avulla taitojen oppimisen ja opettamisen teoriaa. Lisäksi käsittelen Poliisin aseenkäyttöä ja sen koulutusta koskevaa sääntelyä, ampumaharjoittelua yleisesti sekä ampumakoulutusta KJ2-alueella. Lähestyin aihetta voimankäytön kouluttajien näkökulmasta, koska ajattelin heidän tietävän aiheesta parhaiten. Haastattelin KJ2-alueen voimankäytön kouluttajia sähköpostitse ja analysoin haastattelujen tulokset. Tuloksista nousi esiin kaksi selkeää ongelmakohtaa; sisäampumaradan puute ja poliisimiesten harjoittelumotivaatio.
Poliisin tulee tuntea ja hallita kantamiensa voimankäyttövälineiden käytön. Ampuma-ase on yksi voimankäyttövälineistä ja sen käyttämiseen poliisimiehet saavat koulutuksen jo Poliisiammattikorkeakoululla AMK-opintoja suorittaessaan. Poliisiyksiköt ovat velvoitettuja antamaan tietyn määrän koulutusta poliisimiehille näiden taitojen ylläpitämiseksi.
Ajatus tämän tutkimuksen tekemiseen lähti omista havainnoistani työharjoittelua suorittaessani. Huomasin, että moni poliisimies samalla poliisiasemalla ei käynyt juuri ollenkaan virka-aseellaan ampumista harjoittelemassa.
Opinnäytetyössä avaan kirjallisuuden avulla taitojen oppimisen ja opettamisen teoriaa. Lisäksi käsittelen Poliisin aseenkäyttöä ja sen koulutusta koskevaa sääntelyä, ampumaharjoittelua yleisesti sekä ampumakoulutusta KJ2-alueella. Lähestyin aihetta voimankäytön kouluttajien näkökulmasta, koska ajattelin heidän tietävän aiheesta parhaiten. Haastattelin KJ2-alueen voimankäytön kouluttajia sähköpostitse ja analysoin haastattelujen tulokset. Tuloksista nousi esiin kaksi selkeää ongelmakohtaa; sisäampumaradan puute ja poliisimiesten harjoittelumotivaatio.