Hyvinvointipalapeli : Lapsen osallisuutta edistävä ohjausmenetelmä
Huusko-Ahlgrén, Katja; Tuomela, Saara (2018)
Huusko-Ahlgrén, Katja
Tuomela, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618232
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618232
Tiivistelmä
Huusko-Ahlgrén, Katja & Tuomela, Saara.
Hyvinvointipalapeli – Lapsen osallisuutta edistävä ohjausmenetelmä
Syksy 2018
66 sivua ja 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu,
Sosionomin koulutusohjelma, sosionomi ja diakonian suuntautumisvaihtoeh-to,
Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Lasten osallisuuden huomioiminen on keskeistä niin varhaiskasvatuksen kuin perhetyönkin kentällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perhetyön ja varhaiskasvatuksen käyttöön lasten osallisuutta edistävä ohjausmenetelmä. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi kuvitettu hyvinvointipalapeli opasvihkoineen. Lasten kiinnostusta vuorovaikutukseen herätellään paitsi visuaalisesti, myös pelillisyyden ja leikin kautta palapelin toiminnallisissa osioissa.
Hyvinvointipalapelin 12 teemaa valikoituivat sekä varhaiskasvatuksessa ja neuvolassa käytettyjen hyvinvointilomakkeiden että asiantuntijoiden ja päiväkodin henkilökunnan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Hyvinvointiteemoiksi valikoituivat: perhe, elämäntavat ja terveys, arvot, kasvatus, perheen tukiverkosto, tunnetaidot, osallisuus, turvallisuus, sosiaaliset taidot, mediakasvatus, unelmat sekä luovuus ja leikki.
Hyvinvointipalapeli testattiin Oulun kristillisessä päiväkodissa. Päiväkodin varhaiskasvattajat pitivät palapeliä vaikuttavana ja monikäyttöisenä ohjausmene-telmänä, jonka avulla lasten kanssa voi sekä yksilö- että ryhmätasolla käydä merkityksellistä dialogia heidän hyvinvointiinsa liittyvistä asioista. Testaustuokio osoitti hyvinvointipalapelin edistävän lasten osallisuutta heistä käytäviin hyvinvointikeskusteluihin. Lasten osallistumisastetta vahvistivat teemoihin liitetyt toiminnalliset osiot.
Asiasanat: dialogisuus, hyvinvointi, ohjausmenetelmä, lasten osallisuus, perhetyö, varhaiskasvatus
Hyvinvointipalapeli – Lapsen osallisuutta edistävä ohjausmenetelmä
Syksy 2018
66 sivua ja 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu,
Sosionomin koulutusohjelma, sosionomi ja diakonian suuntautumisvaihtoeh-to,
Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Lasten osallisuuden huomioiminen on keskeistä niin varhaiskasvatuksen kuin perhetyönkin kentällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perhetyön ja varhaiskasvatuksen käyttöön lasten osallisuutta edistävä ohjausmenetelmä. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi kuvitettu hyvinvointipalapeli opasvihkoineen. Lasten kiinnostusta vuorovaikutukseen herätellään paitsi visuaalisesti, myös pelillisyyden ja leikin kautta palapelin toiminnallisissa osioissa.
Hyvinvointipalapelin 12 teemaa valikoituivat sekä varhaiskasvatuksessa ja neuvolassa käytettyjen hyvinvointilomakkeiden että asiantuntijoiden ja päiväkodin henkilökunnan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Hyvinvointiteemoiksi valikoituivat: perhe, elämäntavat ja terveys, arvot, kasvatus, perheen tukiverkosto, tunnetaidot, osallisuus, turvallisuus, sosiaaliset taidot, mediakasvatus, unelmat sekä luovuus ja leikki.
Hyvinvointipalapeli testattiin Oulun kristillisessä päiväkodissa. Päiväkodin varhaiskasvattajat pitivät palapeliä vaikuttavana ja monikäyttöisenä ohjausmene-telmänä, jonka avulla lasten kanssa voi sekä yksilö- että ryhmätasolla käydä merkityksellistä dialogia heidän hyvinvointiinsa liittyvistä asioista. Testaustuokio osoitti hyvinvointipalapelin edistävän lasten osallisuutta heistä käytäviin hyvinvointikeskusteluihin. Lasten osallistumisastetta vahvistivat teemoihin liitetyt toiminnalliset osiot.
Asiasanat: dialogisuus, hyvinvointi, ohjausmenetelmä, lasten osallisuus, perhetyö, varhaiskasvatus