Kehitysyhteistyötä Keniassa : Johtajuuden ja yhteistyön kokemuksia Furaha Seed Academyssa
Heikkilä, Lauri; Heikkilä, Paula (2018)
Heikkilä, Lauri
Heikkilä, Paula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317954
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Heikkilä, Lauri & Heikkilä, Paula
Kehitysyhteistyötä Keniassa
45 sivua, 3 liitettä
Marraskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto
Sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaaja
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Seed ry:n sekä kenialaisen Furaha Seed Academy (FSA) -peruskoulun hallituksen jäsenten kokemuksia toimijoiden välisestä yhteistyöstä sekä johtajuudesta FSA:ssa. Yhteistyön painopiste on ollut koulutusseminaareissa, joissa Seed ry on tarjonnut johtajuuskoulutusta FSA:n hallituksen jäsenille jaetun johtajuuden mallin mukaisesti.
Aineisto kerättiin kahdeksalla teemahaastattelulla, joista seitsemän toteutettiin Keniassa yksilöhaastatteluina ja yksi Suomessa parihaastatteluna. Haastateltavina olivat kaikki FSA:n hallituksen jäsenet sekä kaksi Seed ry:stä projektiin aktiivisesti osallistunutta toimijaa. Teemahaastatteluissa selvitettiin haastateltavien kokemuksia koulun johtajuudesta, siitä miten se käytännössä toimii, mitä johtajuudella on saavutettu ja millaista kahden eri järjestön välinen yhteistyö on ollut. Teemahaastatteluista saatu materiaali analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa materiaali pelkistettiin, ryhmiteltiin ja lopuksi käsitteellistettiin.
Tutkimuksessa selvisi, että molempien osapuolten johtajuuskäsitykset ovat melko avoimia ja demokraattisia. Johtajuudessa haastavana pidettiin erityisesti yhteisön mukaan saamista ja johtajuuden vahvuutena nähtiin osallisuus ja omistajuus sekä hyvät rakenteet. Johtajuuden saavutuksena pidettiin sitä, että FSA on alueen parhaita kouluja. Yhteistyön haasteena pidettiin kulttuurieroja ja vahvuutena ajan kanssa rakennettua suhdetta sekä voimien yhdistämistä. Koulun nykytilaa pidettiin yhteistyön suurimpana saavutuksena.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todettiin, että Seed ry:n ja FSA:n edustajien ymmärrys johtajuudesta ja yhteistyöstä on monin paikoin yhtenevää ja että Seed ry:n tekemä kehitysyhteistyö on merkityksellistä ja paikallisia hyödyttävää.
Asiasanat: Itä-Afrikka, johtajuus, kehitysyhteistyö, Kenia, koulutus, yhteistyö
Heikkilä, Lauri & Heikkilä, Paula
Kehitysyhteistyötä Keniassa
45 sivua, 3 liitettä
Marraskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto
Sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaaja
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Seed ry:n sekä kenialaisen Furaha Seed Academy (FSA) -peruskoulun hallituksen jäsenten kokemuksia toimijoiden välisestä yhteistyöstä sekä johtajuudesta FSA:ssa. Yhteistyön painopiste on ollut koulutusseminaareissa, joissa Seed ry on tarjonnut johtajuuskoulutusta FSA:n hallituksen jäsenille jaetun johtajuuden mallin mukaisesti.
Aineisto kerättiin kahdeksalla teemahaastattelulla, joista seitsemän toteutettiin Keniassa yksilöhaastatteluina ja yksi Suomessa parihaastatteluna. Haastateltavina olivat kaikki FSA:n hallituksen jäsenet sekä kaksi Seed ry:stä projektiin aktiivisesti osallistunutta toimijaa. Teemahaastatteluissa selvitettiin haastateltavien kokemuksia koulun johtajuudesta, siitä miten se käytännössä toimii, mitä johtajuudella on saavutettu ja millaista kahden eri järjestön välinen yhteistyö on ollut. Teemahaastatteluista saatu materiaali analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa materiaali pelkistettiin, ryhmiteltiin ja lopuksi käsitteellistettiin.
Tutkimuksessa selvisi, että molempien osapuolten johtajuuskäsitykset ovat melko avoimia ja demokraattisia. Johtajuudessa haastavana pidettiin erityisesti yhteisön mukaan saamista ja johtajuuden vahvuutena nähtiin osallisuus ja omistajuus sekä hyvät rakenteet. Johtajuuden saavutuksena pidettiin sitä, että FSA on alueen parhaita kouluja. Yhteistyön haasteena pidettiin kulttuurieroja ja vahvuutena ajan kanssa rakennettua suhdetta sekä voimien yhdistämistä. Koulun nykytilaa pidettiin yhteistyön suurimpana saavutuksena.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todettiin, että Seed ry:n ja FSA:n edustajien ymmärrys johtajuudesta ja yhteistyöstä on monin paikoin yhtenevää ja että Seed ry:n tekemä kehitysyhteistyö on merkityksellistä ja paikallisia hyödyttävää.
Asiasanat: Itä-Afrikka, johtajuus, kehitysyhteistyö, Kenia, koulutus, yhteistyö