Potilastyytyväisyys korva-,nenä- ja kurkkutautien leikkausosastolla
Luhtanen, Annika; Mäkelä, Maisa (2018)
Luhtanen, Annika
Mäkelä, Maisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518122
Tiivistelmä
Luhtanen, Annika ja Mäkelä, Maisa
Potilastyytyväisyys korva-, nenä- ja kurkkutautien leikkausosastolla. 47 sivua. 2 liitettä. Helsinki, 2018.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja AMK.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on potilastyytyväisyyden määritelmä, mitä tekijöitä se sisältää ja miten potilastyytyväisyyttä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Työ on suunnattu HUSin korva-, nenä- ja kurkku-tautien leikkausosastolle. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää leikkaus-osastoilla erikoisalasta riippumatta.
Menetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto on koot-tu Diakin kirjaston tietokannoista ja lähteinä on käytetty englanninkielisiä tutkimuksia ja artikkeleita viimeisen viiden vuoden ajalta. Lähteenä on käy-tetty korva-, nenä- ja kurkkutautien potilastyytyväisyyteen ja leikkausosaston potilastyytyväisyyteen suunnattuja tutkimuksia, joiden tuloksia yhdistelemällä on saatu tämän työn tulokset.
Tutkimustulokset osoittivat, että potilastyytyväisyys perustuu suurelta osin potilaan arvoihin, omaan kokemukseen ja odotuksiin. Potilastyytyväisyyteen vaikuttavat myönteisesti hoitohenkilökunnan empatiakyky, hyvä kohtaami-nen, vuorovaikutus ja riittävä informaatio. Lyhyet odotusajat ja hyvä kliininen lopputulos lisäävät potilastyytyväisyyttä. Tulevaisuuden kehittämiskohteita ovat potilaskeskeisen hoidon lisääminen ja tekniikan kehitys hoitotyössä.
Potilastyytyväisyys korva-, nenä- ja kurkkutautien leikkausosastolla. 47 sivua. 2 liitettä. Helsinki, 2018.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja AMK.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on potilastyytyväisyyden määritelmä, mitä tekijöitä se sisältää ja miten potilastyytyväisyyttä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Työ on suunnattu HUSin korva-, nenä- ja kurkku-tautien leikkausosastolle. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää leikkaus-osastoilla erikoisalasta riippumatta.
Menetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto on koot-tu Diakin kirjaston tietokannoista ja lähteinä on käytetty englanninkielisiä tutkimuksia ja artikkeleita viimeisen viiden vuoden ajalta. Lähteenä on käy-tetty korva-, nenä- ja kurkkutautien potilastyytyväisyyteen ja leikkausosaston potilastyytyväisyyteen suunnattuja tutkimuksia, joiden tuloksia yhdistelemällä on saatu tämän työn tulokset.
Tutkimustulokset osoittivat, että potilastyytyväisyys perustuu suurelta osin potilaan arvoihin, omaan kokemukseen ja odotuksiin. Potilastyytyväisyyteen vaikuttavat myönteisesti hoitohenkilökunnan empatiakyky, hyvä kohtaami-nen, vuorovaikutus ja riittävä informaatio. Lyhyet odotusajat ja hyvä kliininen lopputulos lisäävät potilastyytyväisyyttä. Tulevaisuuden kehittämiskohteita ovat potilaskeskeisen hoidon lisääminen ja tekniikan kehitys hoitotyössä.