TYÖHYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE : - palkkatuella työskentelevien työhyvinvoinnin kartoitus Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälässä
Eklund, Miia; Kääriäinen, Tiina (2018)
Eklund, Miia
Kääriäinen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217862
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Miia Eklund, Tiina Kääriäinen
TYÖHYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE – palkkatuella työskentelevien työhyvinvoinnin kartoitus Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälässä
40 s., 3 liitettä
Marraskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus eräässä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälässä palkkatuella työskentelevien työntekijöiden työhyvinvoinnista. Työn tarkoitus oli kartoittaa valitun kohderyhmän sen hetkistä työhyvinvoinnin kokemusta, sekä arvioida mahdollisia toimia, joilla kohderyhmän työhyvinvointia voisi kehittää.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan kyseisessä Kierrätyskeskuksen myymälässä palkkatuella työskentelevää työntekijää. Haastattelut dokumentoitiin nauhoittamalla. Saatua aineistoa analysoitiin luokittelemalla vastauksia teemarungon mukaisiin teemoihin.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset koskivat kohderyhmän työn mielekkyyttä lisääviä tai sitä heikentäviä tekijöitä. Työn mielekkyyttä lisääviä tekijöitä olivat hyvä työyhteisö ja työilmapiiri, sekä työn sisällöllinen mielekkyys kuten työn monipuolisuus, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä ja sen sopiminen omaan arvomaailmaan. Työn mielekkyyttä heikentävät tekijät jakautuivat ulkoisiin ja sisäisiin haasteisiin. Ulkoisia haasteita olivat työntekijöiden suuri vaihtuvuus, työntekijäpuutokset työvuoroissa, kiire sekä rajalliset tilat suhteessa tarpeisiin. Sisäisiä haasteita olivat struktuurin puute työskentelyssä, vaikeus muuttaa tai kehittää toimintatapoja sekä sisäisen viestinnän ajoittainen toimimattomuus.
Tutkimuksen johtopäätöksinä todettiin, että välityömarkkinoina toimivan yrityksen tulisi mahdollisuuksien mukaan yksilöidä työtehtäviä työntekijän työvalmiudet huomioiden. Lisäksi tulisi pyrkiä tarjoamaan kohdennettuja toimia, joilla edistettäisiin työntekijän mahdollisimman onnistuneen palkkatukityöjakson toteutumista. Toisena johtopäätöksenä todettiin, että erityisesti esimiehen rooli korostuu välityömarkkinoina toimivassa yrityksessä, jossa voi olla vahvempaa tukea sekä ohjausta tarvitsevia työntekijöitä, ja työntekijöiden vaihtuvuus on suurta.
Miia Eklund, Tiina Kääriäinen
TYÖHYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE – palkkatuella työskentelevien työhyvinvoinnin kartoitus Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälässä
40 s., 3 liitettä
Marraskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus eräässä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälässä palkkatuella työskentelevien työntekijöiden työhyvinvoinnista. Työn tarkoitus oli kartoittaa valitun kohderyhmän sen hetkistä työhyvinvoinnin kokemusta, sekä arvioida mahdollisia toimia, joilla kohderyhmän työhyvinvointia voisi kehittää.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan kyseisessä Kierrätyskeskuksen myymälässä palkkatuella työskentelevää työntekijää. Haastattelut dokumentoitiin nauhoittamalla. Saatua aineistoa analysoitiin luokittelemalla vastauksia teemarungon mukaisiin teemoihin.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset koskivat kohderyhmän työn mielekkyyttä lisääviä tai sitä heikentäviä tekijöitä. Työn mielekkyyttä lisääviä tekijöitä olivat hyvä työyhteisö ja työilmapiiri, sekä työn sisällöllinen mielekkyys kuten työn monipuolisuus, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä ja sen sopiminen omaan arvomaailmaan. Työn mielekkyyttä heikentävät tekijät jakautuivat ulkoisiin ja sisäisiin haasteisiin. Ulkoisia haasteita olivat työntekijöiden suuri vaihtuvuus, työntekijäpuutokset työvuoroissa, kiire sekä rajalliset tilat suhteessa tarpeisiin. Sisäisiä haasteita olivat struktuurin puute työskentelyssä, vaikeus muuttaa tai kehittää toimintatapoja sekä sisäisen viestinnän ajoittainen toimimattomuus.
Tutkimuksen johtopäätöksinä todettiin, että välityömarkkinoina toimivan yrityksen tulisi mahdollisuuksien mukaan yksilöidä työtehtäviä työntekijän työvalmiudet huomioiden. Lisäksi tulisi pyrkiä tarjoamaan kohdennettuja toimia, joilla edistettäisiin työntekijän mahdollisimman onnistuneen palkkatukityöjakson toteutumista. Toisena johtopäätöksenä todettiin, että erityisesti esimiehen rooli korostuu välityömarkkinoina toimivassa yrityksessä, jossa voi olla vahvempaa tukea sekä ohjausta tarvitsevia työntekijöitä, ja työntekijöiden vaihtuvuus on suurta.