Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

''We are all sisters here'' : Toimintatuokioita hyvinvoinnin tukemiseksi swazimaalaisessa tyttökodissa

Piiroinen, Satu; Mäkinen, Henriika (2018)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Henriika_Piiroinen_Satu_2018.pdf (1.091Mt)
Lataukset: 


Piiroinen, Satu
Mäkinen, Henriika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618268
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Henriika Mäkinen & Satu Piiroinen
”We are all sisters here” - toimintatuokioita hyvinvoinnin tukemiseksi swazimaalaisessa tyttökodissa
71 s., 7 liitettä
Joulukuu, 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)


Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää hyvinvointia sekä kouluvalmiuksia tukevia tuokioita yhteistyökumppanina toimineen Challenge Ministries Swazilandin rahoittaman Pine Valleyn tyttökodin kolmelle koulujärjestelmästä pudonneelle tytölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea tuokioille osallistuneiden tyttöjen kokonaisvaltaista hyvinvointia osallisuuden ja toiminnan kautta. Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen ja se toteutettiin Swazimaassa syyskuu–joulukuu 2017 välisenä aikana, kolme kuukautta kestäneen työharjoittelun yhteydessä.

Opinnäytetyön käytännön toteutus muodostui viidestä hyvinvointia tukevasta sekä 30:sta kouluvalmiuksia tukevasta tuokiosta. Tuokioiden teemat käsittelivät unelmia, voimavaroja ja tunteita. Tuokioiden tarkoituksena oli tukea tyttöjen kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä lisätä koulussa tarvittavia valmiuksia. Pääpaino opinnäytetyössämme oli hyvinvointia tukevissa tuokioissa, joita kuvaamme tarkemmin. Sivuamme hieman kouluvalmiuksia tukevia tuokioita.

Opinnäytetyö sisälsi tuokioiden suunnittelun, toteutuksen, palautteet tuokioista sekä arvioinnin. Arviointi koostui tuokiolle osallistuneiden tyttöjen ja tyttökodin johtajalta saaduista palautteista sekä itsearvioinnista. Tuokioista saadut palautteet osoittivat, että tuokiot olivat teemoilta ja vaativuudeltaan kohderyhmälle sopivia. Tuokiot koettiin tärkeiksi ja mielekkäiksi. Saadusta palautteesta välittyi, että tytöt saivat hyvinvoinnin kokemuksia käytännössä toimimisen ja osallisuuden kautta sekä lisää koulussa vaadittavia valmiuksia.

Palautteiden ja itsearvioinnin perusteella voimme todeta, että toiminnallemme oli tarvetta. Ensisijaisesti tuokioista ja toiminnastamme hyötyivät kohderyhmämme kolme tyttöä, mutta toimintamme vaikutti koko tyttökodin toimintaan positiivisesti. Tuokioita varten tuottamamme materiaalit ja apuvälineet koettiin hyödyllisiksi sekä toimiviksi ja ne haluttiin ottaa tyttökodissa käyttöön yhteistyömme loputtua joulukuussa 2017.


Asiasanat: lasten hyvinvointi, mielenterveys, Swazimaa, toiminnallinen opinnäytetyö
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste