Nuorilähtöinen oppiminen rippikoulussa : Opas Keski-Lahden seurakunnan työntekijöille
Huikko, Noora; Turunen, Veera (2018)
Huikko, Noora
Turunen, Veera
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112318007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112318007
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä vuoden 2017 Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelman ja rippikoulussa kesällä 2018 toteutetun oppimiskokonaisuuden pohjalta opas Keski-Lahden seurakunnan rippikoulutyöntekijöille. Oppimiskokonaisuuteen osallistuneilta nuorilta kerättiin palautetta, jota hyödyntäen tehtiin opas seurakunnan työntekijöille tulevien rippikoulujen oppimiskokonaisuuksien suunnittelun tueksi.
Oppaan tavoitteena on lisätä nuorilähtöistä oppimista sekä antaa työntekijöille konkreettisia esimerkkejä työskentelyihin. Oppaassa oppimista rippikoulussa tarkastellaan nuorten näkökulmasta. Tavoitteena on, että oppaan käyttöönoton jälkeen rippikoulujen oppimiskokonaisuudet kehittyisivät nuoria palveleviksi ja osallistaviksi. Oppimiskokonaisuuden tavoitteena oli hyödyntää erilaisia osallistavia menetelmiä ja saada nuorilta palautetta osallisuuden kokemuksesta. Nuorilta saatu palaute oli positiivista
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Lahden seurakunnan kanssa. Oppimiskokonaisuuden toteutus tapahtui kesällä 2018 Keski-Lahden seurakunnan rippikoulussa ja opas koottiin syksyllä 2018. Opas tulee käyttöön vuoden 2019 rippikouluissa. Oppaan vaikuttavuutta olisi hyvä tutkia sen käyttöönoton jälkeen.
Oppaan tavoitteena on lisätä nuorilähtöistä oppimista sekä antaa työntekijöille konkreettisia esimerkkejä työskentelyihin. Oppaassa oppimista rippikoulussa tarkastellaan nuorten näkökulmasta. Tavoitteena on, että oppaan käyttöönoton jälkeen rippikoulujen oppimiskokonaisuudet kehittyisivät nuoria palveleviksi ja osallistaviksi. Oppimiskokonaisuuden tavoitteena oli hyödyntää erilaisia osallistavia menetelmiä ja saada nuorilta palautetta osallisuuden kokemuksesta. Nuorilta saatu palaute oli positiivista
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Lahden seurakunnan kanssa. Oppimiskokonaisuuden toteutus tapahtui kesällä 2018 Keski-Lahden seurakunnan rippikoulussa ja opas koottiin syksyllä 2018. Opas tulee käyttöön vuoden 2019 rippikouluissa. Oppaan vaikuttavuutta olisi hyvä tutkia sen käyttöönoton jälkeen.