Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho viidesluokkalaisille tytöille : Salaisuudet
Kelavuori, Ida (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217811
Tiivistelmä
Kelavuori, Ida.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho Salaisuudet.
Syksy 2018.
53s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonian suuntautumisvaihtoehto.
Sosionomi-diakoni (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yhden Vantaan kaupungin peruskoulun kanssa. Kerhon mallia voidaan hyödyntää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työssä.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerhoon valikoitiin viisi osallistujaa. Työntekijä ja koulukuraattori olivat ohjaajia. Kaikki osallistujat olivat viidesluokkalaisia tyttöjä. Heidän osallistumisensa kerhoon oli vapaaehtoista. Salaisuudet -kerholla oli neljä tapaamiskertaa kevään 2018 aikana. Jokaisella tapaamiskerralla oli eri teema liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Tytöt osallistuivat kerhon tapaamisien suunnitteluun. Tapaamisien jälkeen tytöille järjestettiin palautehaastattelu, jonka tarkoituksena oli kerätä osallistujilta heidän kokemuksiaan kerhon toiminnasta.
Tunne- ja vuorovaikutuksen kerhoa arvioitiin palautehaastattelun ja toisen ohjaajan, koulukuraattorin, kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Sisällöltään tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho oli onnistunut kokonaisuus. Siinä korostui tyttöjen osallisuuden huomioiminen ja tunne- sekä vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen. Kerhon aikana ehdittiin järjestää vain neljä tapaamiskertaa, joka vähentää tuotoksen luotettavuutta. Palautehaastattelun vastauksista käy ilmi, että tytöt olivat toimintaan tyytyväisiä.
Jotta kerhon toiminta olisi tuloksellisempaa, tulisi kerholle taata useampia tapaamisia. Tapaamiset olisi hyvä toteuttaa kerran viikossa. Kerhoa suositellaan järjestettävän puolen vuoden ajan, jolloin tapaamisia ehditään pitämään useampia. Kerhon tapaamisien suunnittelussa tulee ottaa osallistujien mielenkiinnon kohteet huomioon. Kerho oli kokonaisuudessaan onnistunut, mutta se kaipaa tulevaisuudessa kehittämistä.
Asiasanat: kouluikäiset, osallisuus, sosioemotionaaliset taidot, sosiaaliset taidot, tyttötyö
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho Salaisuudet.
Syksy 2018.
53s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonian suuntautumisvaihtoehto.
Sosionomi-diakoni (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yhden Vantaan kaupungin peruskoulun kanssa. Kerhon mallia voidaan hyödyntää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työssä.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerhoon valikoitiin viisi osallistujaa. Työntekijä ja koulukuraattori olivat ohjaajia. Kaikki osallistujat olivat viidesluokkalaisia tyttöjä. Heidän osallistumisensa kerhoon oli vapaaehtoista. Salaisuudet -kerholla oli neljä tapaamiskertaa kevään 2018 aikana. Jokaisella tapaamiskerralla oli eri teema liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Tytöt osallistuivat kerhon tapaamisien suunnitteluun. Tapaamisien jälkeen tytöille järjestettiin palautehaastattelu, jonka tarkoituksena oli kerätä osallistujilta heidän kokemuksiaan kerhon toiminnasta.
Tunne- ja vuorovaikutuksen kerhoa arvioitiin palautehaastattelun ja toisen ohjaajan, koulukuraattorin, kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Sisällöltään tunne- ja vuorovaikutustaitojen kerho oli onnistunut kokonaisuus. Siinä korostui tyttöjen osallisuuden huomioiminen ja tunne- sekä vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen. Kerhon aikana ehdittiin järjestää vain neljä tapaamiskertaa, joka vähentää tuotoksen luotettavuutta. Palautehaastattelun vastauksista käy ilmi, että tytöt olivat toimintaan tyytyväisiä.
Jotta kerhon toiminta olisi tuloksellisempaa, tulisi kerholle taata useampia tapaamisia. Tapaamiset olisi hyvä toteuttaa kerran viikossa. Kerhoa suositellaan järjestettävän puolen vuoden ajan, jolloin tapaamisia ehditään pitämään useampia. Kerhon tapaamisien suunnittelussa tulee ottaa osallistujien mielenkiinnon kohteet huomioon. Kerho oli kokonaisuudessaan onnistunut, mutta se kaipaa tulevaisuudessa kehittämistä.
Asiasanat: kouluikäiset, osallisuus, sosioemotionaaliset taidot, sosiaaliset taidot, tyttötyö