Romanien kokemuksia Tsetanes naal- hankkeen tukipajatoiminnasta
Tamminen, Susanna; Auvinen, Jeanette (2018)
Tamminen, Susanna
Auvinen, Jeanette
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518093
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jeanette Auvinen ja Susanna Tamminen Romanien kokemuksia Tšetanes naal -hankkeen tukipajatoiminnasta 69 s., 1 liite Joulukuu 2018 Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto Sosionomi (AMK)
Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Tšetanes naal –koulutuspoluilla -hanke tähtää romanien yhdenvertaisuuden, osallisuuden sekä hyvinvoinnin vahvistumiseen. Hanke kohdentuu romanipoliittisen ohjelman edellyttämiin toimenpiteisiin. Hankkeen tarkoituksena on, että romanien koulutustaso ja sen myötä työllistymismahdollisuudet paranevat. Hankkeen päätoteuttaja ja koordinoija on Diakoniaammattikorkeakoulu, jossa toteutettiin tukipajoja romaneille, jotka ovat kiinnostuneita korkeakouluopinnoista. Tavoitteena oli luoda malli romanihakijoiden tukipajatoiminnalle.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä romanien kokemuksia Tšetanes naal hankkeen järjestämästä tukipajatoiminnasta. Kokemuksien kautta saatiin tietoa tukipajojen hyödyllisyydestä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tukipajatoiminta vaikutti yksilön itsetuntoon, oppimisvalmiuksiin sekä koulutukseen hakeutumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Työ tehtiin haastattelututkimuksena, haastattelemalla viittä pajoihin osallistunutta henkilöä. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista selviää, että tukipajat koettiin hyödyllisiksi ja tarpeellisiksi. Niiden koettiin selkeyttäneen ammattikorkeakoulun hakuprosessia ja madaltaneen kynnystä hakea ammattikorkeakouluun. Lisäksi tukipajatoiminta paransi oppimisvalmiuksia sekä vahvisti vastaajien itsetuntoa.
Jeanette Auvinen ja Susanna Tamminen Romanien kokemuksia Tšetanes naal -hankkeen tukipajatoiminnasta 69 s., 1 liite Joulukuu 2018 Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto Sosionomi (AMK)
Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Tšetanes naal –koulutuspoluilla -hanke tähtää romanien yhdenvertaisuuden, osallisuuden sekä hyvinvoinnin vahvistumiseen. Hanke kohdentuu romanipoliittisen ohjelman edellyttämiin toimenpiteisiin. Hankkeen tarkoituksena on, että romanien koulutustaso ja sen myötä työllistymismahdollisuudet paranevat. Hankkeen päätoteuttaja ja koordinoija on Diakoniaammattikorkeakoulu, jossa toteutettiin tukipajoja romaneille, jotka ovat kiinnostuneita korkeakouluopinnoista. Tavoitteena oli luoda malli romanihakijoiden tukipajatoiminnalle.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä romanien kokemuksia Tšetanes naal hankkeen järjestämästä tukipajatoiminnasta. Kokemuksien kautta saatiin tietoa tukipajojen hyödyllisyydestä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tukipajatoiminta vaikutti yksilön itsetuntoon, oppimisvalmiuksiin sekä koulutukseen hakeutumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Työ tehtiin haastattelututkimuksena, haastattelemalla viittä pajoihin osallistunutta henkilöä. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista selviää, että tukipajat koettiin hyödyllisiksi ja tarpeellisiksi. Niiden koettiin selkeyttäneen ammattikorkeakoulun hakuprosessia ja madaltaneen kynnystä hakea ammattikorkeakouluun. Lisäksi tukipajatoiminta paransi oppimisvalmiuksia sekä vahvisti vastaajien itsetuntoa.