TUNNELAATIKKO : Työväline 2-5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Lahti, Liina; Kalasniemi, Jatta (2018)
Lahti, Liina
Kalasniemi, Jatta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019159
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kalasniemi Jatta
Lahti Liina
Tunnelaatikko – Työväline 2-5 – vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen varhais-kasvatuksessa
28 sivua., 23 liitettä
Marraskuu, 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön ideana oli koota Tunnelaatikko, joka sisältää erilaisia materiaaleja ja menetelmiä tunnetaitojen opettelemiseen varhaiskasvatuksessa. Tunnelaatikko tehtiin yhteistyötahon päiväkotiin Mynämäelle. Opinnäytetyön tekijöiden omien kokemusten pohjalta aihe koettiin ajankohtaiseksi ja tarpeelliseksi varhaiskasvatuksen kentällä. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja produktiosta.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että varhaiskasvattajilla olisi matala kynnys käsitellä tunnetaitoja lasten kanssa ja että niiden harjoitteleminen olisi innostavaa sekä lapsille että kasvattajille. Tunnetaitojen harjoittelemiseen liittyvää materiaalia kerättiin Tunne-laatikkoon, jotta ne olisivat helposti varhaiskasvattajien saatavilla. Toiveena on, että Tunnelaatikon avulla sekä kasvattajat että lapset innostuvat tunnetaitojen opettelemi-sesta ja siitä tulisi osa päiväkodin arkea.
Prosessin alussa tehtiin kartoittava alkuhaastattelu siitä, mitä tunnetaitokasvatukseen liittyviä materiaaleja ja menetelmiä yhteistyötahon päiväkodilla on jo käytössä.
Haastattelun pohjalta tunnelaatikon sisältöä alettiin pohtimaan ja koota etsimällä siihen sopivaa materiaalia.
Tunnelaatikon menetelmiä kokeiltiin lapsiryhmässä tunnehetken muodossa. Lapsilta kerättiin palautetta heti tunnehetken jälkeen. Tunnelaatikosta pyydettiin palautetta varhaiskasvattajilta lähettämälle heille palautekysely. Palaute oli positiivista ja tunne-laatikko koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi.
Avainsanat: tunteet, tunnetaito, varhaiskasvatus
Kalasniemi Jatta
Lahti Liina
Tunnelaatikko – Työväline 2-5 – vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen varhais-kasvatuksessa
28 sivua., 23 liitettä
Marraskuu, 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön ideana oli koota Tunnelaatikko, joka sisältää erilaisia materiaaleja ja menetelmiä tunnetaitojen opettelemiseen varhaiskasvatuksessa. Tunnelaatikko tehtiin yhteistyötahon päiväkotiin Mynämäelle. Opinnäytetyön tekijöiden omien kokemusten pohjalta aihe koettiin ajankohtaiseksi ja tarpeelliseksi varhaiskasvatuksen kentällä. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja produktiosta.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että varhaiskasvattajilla olisi matala kynnys käsitellä tunnetaitoja lasten kanssa ja että niiden harjoitteleminen olisi innostavaa sekä lapsille että kasvattajille. Tunnetaitojen harjoittelemiseen liittyvää materiaalia kerättiin Tunne-laatikkoon, jotta ne olisivat helposti varhaiskasvattajien saatavilla. Toiveena on, että Tunnelaatikon avulla sekä kasvattajat että lapset innostuvat tunnetaitojen opettelemi-sesta ja siitä tulisi osa päiväkodin arkea.
Prosessin alussa tehtiin kartoittava alkuhaastattelu siitä, mitä tunnetaitokasvatukseen liittyviä materiaaleja ja menetelmiä yhteistyötahon päiväkodilla on jo käytössä.
Haastattelun pohjalta tunnelaatikon sisältöä alettiin pohtimaan ja koota etsimällä siihen sopivaa materiaalia.
Tunnelaatikon menetelmiä kokeiltiin lapsiryhmässä tunnehetken muodossa. Lapsilta kerättiin palautetta heti tunnehetken jälkeen. Tunnelaatikosta pyydettiin palautetta varhaiskasvattajilta lähettämälle heille palautekysely. Palaute oli positiivista ja tunne-laatikko koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi.
Avainsanat: tunteet, tunnetaito, varhaiskasvatus