LUONTO LAADUKKAAN VARHAISKASVATUKSEN MAHDOLLISTAJANA 3-5-VUOTIAIDEN LASTEN MOTORISEN KASVUN JA KEHITYKSEN TUKEMISESSA
Antikainen, Riia; Savolainen, Jaana (2018)
Antikainen, Riia
Savolainen, Jaana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017520
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Antikainen, Riia & Savolainen, Jaana
Luonto laadukkaan varhaiskasvatuksen mahdollistajana 3–5-vuotiaiden lasten motorisen kasvun ja kehityksen tukemisessa
38 s., 3 liitettä
Syksy 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa luontoliikunta vuosikello 3–5-vuotiaiden lasten motorisen kehityksen tukemiseksi päiväkodeissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä luonnon mahdollisuuksien hyödyntämistä osana päiväkodin arkea.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kysely, joka toteutettiin sähköpostitse kahden päiväkodin henkilökunnalle. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, millaisia luontoliikuntamenetelmiä päiväkodeissa on käytössä ja miten luontoa hyödynnetään toiminnassa. Vastauksia käytettiin vuosikellon suunnittelussa. Toisena menetelmänä käytimme valokuvausta. Kuvien tarkoitus on vuosikellon elävöittäminen ja asioiden havainnollistaminen.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että päiväkodit hyödyntävät erilaisia valmiita malleja, kuten Metsämörri toimintaa luonnossa liikkumisessa. Luonnon hyödyntäminen toiminnassa vaihtelee ryhmän lasten iästä riippuen. Saimme vastauksista selville, mil¬laista luontoliikunta toimintaa päiväkodeilla on. Teimme vastausten, eri lähteiden ja omien ideoiden pohjalta vuosikellon, joka sisältää luontoliikuntamahdollisuuksia jo¬kaiselle vuodenajalle.
Avainsanat: lasten liikunta- ja luontokasvatus, luontokasvatuksen menetelmät, varhaiskasvatus, 3–5-vuotiaiden lasten motorinen kehitys
Antikainen, Riia & Savolainen, Jaana
Luonto laadukkaan varhaiskasvatuksen mahdollistajana 3–5-vuotiaiden lasten motorisen kasvun ja kehityksen tukemisessa
38 s., 3 liitettä
Syksy 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa luontoliikunta vuosikello 3–5-vuotiaiden lasten motorisen kehityksen tukemiseksi päiväkodeissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä luonnon mahdollisuuksien hyödyntämistä osana päiväkodin arkea.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kysely, joka toteutettiin sähköpostitse kahden päiväkodin henkilökunnalle. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, millaisia luontoliikuntamenetelmiä päiväkodeissa on käytössä ja miten luontoa hyödynnetään toiminnassa. Vastauksia käytettiin vuosikellon suunnittelussa. Toisena menetelmänä käytimme valokuvausta. Kuvien tarkoitus on vuosikellon elävöittäminen ja asioiden havainnollistaminen.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että päiväkodit hyödyntävät erilaisia valmiita malleja, kuten Metsämörri toimintaa luonnossa liikkumisessa. Luonnon hyödyntäminen toiminnassa vaihtelee ryhmän lasten iästä riippuen. Saimme vastauksista selville, mil¬laista luontoliikunta toimintaa päiväkodeilla on. Teimme vastausten, eri lähteiden ja omien ideoiden pohjalta vuosikellon, joka sisältää luontoliikuntamahdollisuuksia jo¬kaiselle vuodenajalle.
Avainsanat: lasten liikunta- ja luontokasvatus, luontokasvatuksen menetelmät, varhaiskasvatus, 3–5-vuotiaiden lasten motorinen kehitys