Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IMATRAN SEUDUN PELASTAKAA LAPSET RY:N 9.-LUOKKALAISILLE SUUNNATUN MENTORITOIMINNAN TOTEUTUMINEN

Kivimäki, Henna; Mäkinen, Johanna (2018)

Avaa tiedosto
Kivimaki_Henna_Makinen_Johanna_2018.pdf (1.007Mt)
Lataukset: 


Kivimäki, Henna
Mäkinen, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Imatran seudun Pelastakaa Lapset ry:n toteuttamaan mentoritoimintaan osallistuneet ovat toiminnan kokeneet ja miten tätä kokemusta voitaisiin hyödyntää toiminnan kehittämisessä. Mentoritoiminta on yksi Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -hankkeen nuorille tarjoamista tukimuodoista. Mentoritoiminnassa 9.-luokkalaisille oppilaille tarjotaan tukea eri oppiaineisiin mentorin toimesta. Koska koulutuksen ulkopuolelle ja ilman toisen asteen tutkintoa jääminen lisäävät syrjäytymisriskiä, ovat koulutuksen hankkimiseen ja sen tukemiseen tarkoitetut tukitoimet nuorille erityisen tärkeitä.

Mentorointi on vuorovaikutussuhteeseen perustuva kehittämismenetelmä, joka mahdollistaa sekä kokeneemman mentorin että kokemattomamman mentoroitavan oppimisen. Yhteisen työskentelyn tavoitteena on tukea mentoroitavan kehittymistä ja omien voimavarojen löytämistä sekä antaa myös mentorille mahdollisuus itsensä kehittämiseen. Mentoritoiminnalla pyritään lisäksi oppilaan sosiaalisen pääoman kasvattamiseen, tarjoamalla hänelle sosiaalista tukea. Mentoritoimintaan osallistuville mentoreille tarjotaan työn tueksi työnohjausta. Työnohjaus on ohjausprosessi, jolla pyritään laajentamaan oman työn ymmärrystä ja kasvattamaan asiantuntijuutta.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytetty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli kerätty Imatran seudun Pelastakaa Lapset ry:n toimesta vuosien 2012–2017 aikana. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin kokemuksia mentoritoiminnasta ja sen toteutumisesta käytännössä sekä toiminnan kehittämiskohteita. Tutkimuksen perusteella laadimme yhteistyökumppanille myös konkreettisia kehittämisehdotuksia mentoritoimintaan liittyen.

Tutkimustulosten perusteella kaikki vastaajaryhmät olivat olleet vuosittain tyytyväisiä mentoritoimintaan. Vastaajien mielestä mentoritoiminnan onnistumisesta kertoi esimerkiksi oppilaan arvosanojen nousu ja kasvanut kiinnostus koulunkäyntiä kohtaan. Koetut haasteet liittyivät esimerkiksi aikatauluihin ja tiedottamiseen. Kehittämisideoissa toistui tarve ja halu laajentaa toimintaa sekä parantaa toimintaan osallistuvien yhteistyötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste