Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dialoginen uskontolukutaidon koulutus hyvinvointialoille

Tuovinen, Maarit; Masuda, Sanna (2018)

Avaa tiedosto
Tuovinen_Maarit_ja_ Masuda_Sanna_2018.pdf (1.205Mt)
Lataukset: 


Tuovinen, Maarit
Masuda, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618176
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda uskontolukutaidon käsitettä tutuksi sekä uskontolukutaidon osaamista hyvinvointialoille dialogisen koulutuksen avulla. Uskontolukutaito on käsitteenä vielä aika uusi ja tuntematon. Sen merkitys on kuitenkin kasvamassa etenkin ammattilaisten keskuudessa, jotka tekevät työtä ihmisten kanssa. Yhteiskunta on entistä moniuskontoisempi ja saman uskontokunnan sisällä voi olla suuriakin eroja uskonnon kysymyksiin liittyen. Monet kokevat olevansa henkisiä tai hengellisiä, vaikka eivät kuuluisi mihinkään uskontokuntaan.

Dialoginen uskontolukutaidon koulutus toteutettiin lastensuojelun perhetyöntekijöille yksityisessä yrityksessä. Koulutusta varten kerättiin teoriatietoa uskonnoista, uskonnollisuudesta, henkisyydestä ja hengellisyydestä sekä seurattiin päivittäistä mediauutisointia aihealueeseen liittyen. Lisäksi tutustuttiin dialogisen oppimisen teoriaan sekä etsittiin ja valmistettiin sopivat koulutusmateriaalit koulutusta varten. Ennen koulutusta kartoitettiin kyselylomakkeen avulla koulutettavien perhetyöntekijöiden käsityksiä ja toiveita koulutukseen liittyen. Koulutustilaisuus perustui dialogiseen oppimiseen, jossa kaikki osallistujat toivat esiin omia kokemuksiaan ja pohdintaansa aihealueeseen liittyen.

Toteutetun koulutuksen perusteella syntyi lisää koulutusideoita uskontolukutaidon syventämiseksi hyvinvointialojen työntekijöiden keskuudessa. Koulutetut perhetyöntekijät olivat kohdanneet työssään uskontoja, uskonnollisuutta, henkisyyttä ja hengellisyyttä. Heillä oli jo ennen koulutusta taitoja kohdata ja ottaa puheeksi näitä asioita asiakastyössä. Koulutuksen myötä työntekijät tulivat tietoisemmiksi uskontolukutaidon merkityksestä työssään sekä toivat esiin lisää aihealueita, joihin olisivat halunneet keskittyä lisää. Uskontolukutaidon merkitys ihmisten kokonaisvaltaisessa kohtaamisessa on suuri ja ammattilaisten vahvistaminen siinä koulutuksen avulla tuo mahdollisuuden entistä onnistuneempaan kohtaamiseen asiakastyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste