Mentorointi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten työ- ja koulutusuravalmennuksessa
Tarkki, Topi (2018)
Tarkki, Topi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217784
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Topi Tarkki
Mentorointi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten työ- ja koulutusuravalmennuksessa
56 s., 6 liitettä
Marraskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto
Sosionomi (YAMK)
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten työ- ja koulutusuravalmennuksen osana toteutettu mentorointi tuotti siihen osallistuneille. Tavoitteena oli tuoda esille mentoroinnista saatuja kokemuksia sekä selvittää mentoroinnin mahdollisuuksia osana syrjäytymisvaarassa oleville suunnattua työ- ja koulutusuravalmennusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teema- haastatteluilla lokakuun 2017 ja heinäkuun 2018 välillä haastattelemalla Auta miestä mäessä –hankkeen mentorointiin osallistuneita miehiä (n=7). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa mentoroinnin soveltuvan hyvin osaksi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työ- ja koulutusuria edistävää valmennusta. Mentorointiin osallistuneet miehet kokivat mentoroinnin myötä voimaantuneensa, saaneensa lisää itseluottamusta, rohkeutta sekä uskoa omiin kykyihinsä. Henkisten voimavarojen lisääntymisen myötä mentoroinnissa pystyttiin keskittymään yksilön henkilökohtaisiin tavoitteisiin ja saavutettua myös konkreettisia onnistumisia.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi kohderyhmän tarve työstää ennen kaikkea juuri mahdollisen syrjäytymisriskin taustalla olevia henkilökohtaisia asioita. Mentorointi tarjosi mahdollisuuden henkilökohtaiseen työskentelyyn, jota ryhmämuotoisessa valmennuksessa ei pystytä yksilöllisesti toteuttamaan.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisia valmennuksia suunniteltaessa ja toteuttaessa. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tuomalla mentorointia osaksi muuta syrjäytymistä ehkäisevää toimintaa ja sen suunnittelua erilaisille kohderyhmille.
Asiasanat: koulutus, mentorointi, miehet, nuoret aikuiset, syrjäytyminen, työura
Topi Tarkki
Mentorointi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten työ- ja koulutusuravalmennuksessa
56 s., 6 liitettä
Marraskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto
Sosionomi (YAMK)
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten työ- ja koulutusuravalmennuksen osana toteutettu mentorointi tuotti siihen osallistuneille. Tavoitteena oli tuoda esille mentoroinnista saatuja kokemuksia sekä selvittää mentoroinnin mahdollisuuksia osana syrjäytymisvaarassa oleville suunnattua työ- ja koulutusuravalmennusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teema- haastatteluilla lokakuun 2017 ja heinäkuun 2018 välillä haastattelemalla Auta miestä mäessä –hankkeen mentorointiin osallistuneita miehiä (n=7). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa mentoroinnin soveltuvan hyvin osaksi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työ- ja koulutusuria edistävää valmennusta. Mentorointiin osallistuneet miehet kokivat mentoroinnin myötä voimaantuneensa, saaneensa lisää itseluottamusta, rohkeutta sekä uskoa omiin kykyihinsä. Henkisten voimavarojen lisääntymisen myötä mentoroinnissa pystyttiin keskittymään yksilön henkilökohtaisiin tavoitteisiin ja saavutettua myös konkreettisia onnistumisia.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi kohderyhmän tarve työstää ennen kaikkea juuri mahdollisen syrjäytymisriskin taustalla olevia henkilökohtaisia asioita. Mentorointi tarjosi mahdollisuuden henkilökohtaiseen työskentelyyn, jota ryhmämuotoisessa valmennuksessa ei pystytä yksilöllisesti toteuttamaan.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisia valmennuksia suunniteltaessa ja toteuttaessa. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tuomalla mentorointia osaksi muuta syrjäytymistä ehkäisevää toimintaa ja sen suunnittelua erilaisille kohderyhmille.
Asiasanat: koulutus, mentorointi, miehet, nuoret aikuiset, syrjäytyminen, työura