Luonteenvahvuudet esiin : Digisovellus työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukena vaativan erityisen tuen opiskelijoilla
Nnaemeka, Miia (2018)
Nnaemeka, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518071
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin erään suomalaisen ammatillisen oppilaitoksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli työssä oppimista varten kehitetyn digitaalisen sovelluksen kautta tehdä luonteenvahvuuksia näkyväksi sekä arvioida pedagogisen välineen toimivuutta opiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli vahvistaa opiskelijoiden itsearviointitaitoja ja kehittää työpaikalla tapahtuvaa oppimista ammatillisen koulutuksen reformin tuomien muutosten vuoksi. Tarve työlle nousi ammatillisesta oppilaitoksesta, jossa on tehty positiivisen pedagogiikan luonteenvahvuustyöskentelyä vaativan erityisen tuen opiskelijoiden kanssa jo vuodesta 2015 lähtien.
Opinnäytetyön aineiston muodostivat työssä oppimista varten kehitetyn digitaalisen sovelluksen sisältö sekä teemahaastattelut. Sovellus toteutettiin ennen työpaikalla tapahtuvan oppimisen alkua joulukuussa 2017 käyttäen Microsoft Office Forms –alustaa. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana digisovellusta käytti 14 opiskelijaa, joista haastateltiin yhdeksän. Digitaalisen sovelluksen analysoinnissa käytettiin luokittelua ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Digisovellus mahdollisti luonteenvahvuuksien näkyväksi tekemisen työssä oppimisen aikana. Digisovelluksella saatiin 103 vastausta luonteenvahvuuksien käytöstä yksittäisen opiskelijan käyttäen sovellusta 1-20 kertaa. Tulosten mukaan digisovelluksen käytettävyyskokemukset olivat pääosin positiivisia mutta joillekin opiskelijoille käytön muistaminen oli haasteellista. Myös älypuhelinten ongelmat tai nettiyhteyden puuttuminen vaikutti vastaamiseen negatiivisesti. Tulosten mukaan opiskelijat osasivat arvioida, mitkä luonteenvahvuudet ovat lisääntyneet työssä oppimisen aikana ja missä tarvitaan vielä vahvistusta. Myös ammatillinen kasvu lisääntyi.
Johtopäätöksinä todettiin, että sovellus voi toimia pedagogisena välineenä työssä oppimisen tukena, lisätä opiskelijoiden luonteenvahvuuksien käyttöä ja positiivisia kokemuksia työssä. Sovelluksen käyttö voi tukea opiskelijoiden itsearviointitaitoja, mutta sovelluksen käyttö vaativan erityisen tuen opiskelijoilla vaatii kuitenkin toistoja ja muistuttelua. Vahvat itsearviointitaidot ja luonteenvahvuuksien käyttö nähtiin mahdollisuutena osallisuuden lisäämiseen sekä yhteiskunnalliseen tasavertaisuuteen.
Asiasanat: luonteenvahvuudet, vaativa erityinen tuki, digitaalinen sovellus, työpaikalla tapahtuva oppiminen, itsearviointi
Opinnäytetyön aineiston muodostivat työssä oppimista varten kehitetyn digitaalisen sovelluksen sisältö sekä teemahaastattelut. Sovellus toteutettiin ennen työpaikalla tapahtuvan oppimisen alkua joulukuussa 2017 käyttäen Microsoft Office Forms –alustaa. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana digisovellusta käytti 14 opiskelijaa, joista haastateltiin yhdeksän. Digitaalisen sovelluksen analysoinnissa käytettiin luokittelua ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Digisovellus mahdollisti luonteenvahvuuksien näkyväksi tekemisen työssä oppimisen aikana. Digisovelluksella saatiin 103 vastausta luonteenvahvuuksien käytöstä yksittäisen opiskelijan käyttäen sovellusta 1-20 kertaa. Tulosten mukaan digisovelluksen käytettävyyskokemukset olivat pääosin positiivisia mutta joillekin opiskelijoille käytön muistaminen oli haasteellista. Myös älypuhelinten ongelmat tai nettiyhteyden puuttuminen vaikutti vastaamiseen negatiivisesti. Tulosten mukaan opiskelijat osasivat arvioida, mitkä luonteenvahvuudet ovat lisääntyneet työssä oppimisen aikana ja missä tarvitaan vielä vahvistusta. Myös ammatillinen kasvu lisääntyi.
Johtopäätöksinä todettiin, että sovellus voi toimia pedagogisena välineenä työssä oppimisen tukena, lisätä opiskelijoiden luonteenvahvuuksien käyttöä ja positiivisia kokemuksia työssä. Sovelluksen käyttö voi tukea opiskelijoiden itsearviointitaitoja, mutta sovelluksen käyttö vaativan erityisen tuen opiskelijoilla vaatii kuitenkin toistoja ja muistuttelua. Vahvat itsearviointitaidot ja luonteenvahvuuksien käyttö nähtiin mahdollisuutena osallisuuden lisäämiseen sekä yhteiskunnalliseen tasavertaisuuteen.
Asiasanat: luonteenvahvuudet, vaativa erityinen tuki, digitaalinen sovellus, työpaikalla tapahtuva oppiminen, itsearviointi