Paperiton neuvolan asiakkaana
Glader, Saija; Heinonen, Petra (2018)
Glader, Saija
Heinonen, Petra
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618139
Tiivistelmä
Ihmisten liikkuminen maasta toiseen on kasvanut ja lisännyt myös sellaisten henkilöiden määrää, jotka oleskelevat maassa ilman oleskelulupaa. Heitä kutsutaan paperittomiksi. Paperittomilla henkilöillä on rajoitettu oikeus julkisiin terveydenhuoltopalveluihin. Vantaan kaupunki teki vuonna 2017 poliittisen päätöksen, että se tarjoaa laajat perus- ja erikoissairaanhoidon palvelut paperittomille raskaana oleville naisille ja alle 18-vuotiaille lapsille samoin kustannuksin kuin kuntalaisille.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Vantaan neuvolapalveluiden työntekijöiden kokemuksia paperittomien asiakkaiden kanssa työskentelystä ja tuoda esiin kehittämistarpeita, joita äitiys- ja lastenneuvolan työntekijät kohtaavat käytännön työssä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineisto koostuu yhdeksän terveydenhoitajan ja yhden perheohjaajan teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella neuvolan työntekijöiden valmiuksia paperittomien asiakkaiden kohtaamiseen lisää kokemus muiden maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa työskentelystä. Paperittomien hoitoon neuvolassa ei kuitenkaan vielä ole vakiintunut selkeää toimintamallia ja moniammatilliselle yhteistyölle on tarvetta. Tieto muiden toimijoiden rooleista mahdollistaisi paperittomien asiakkaiden ohjaamisen tarvittavien palveluiden piiriin. Olemassa olevia ohjeistuksia tulisi selkeyttää ja tarkentaa. Muita kehittämiskohteita ovat asiakkaille jaettavien materiaalien kääntäminen useammalle kielelle, työn kuormittavuuden mittaamisen kehittäminen sekä paperittomien hoitopolun selkeyttäminen. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja neuvolatyön kehittämisessä vastaamaan uuden asiakasryhmän tuomiin haasteisiin, mutta myös laajemmin maahanmuuttajien kanssa työskennellessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Vantaan neuvolapalveluiden työntekijöiden kokemuksia paperittomien asiakkaiden kanssa työskentelystä ja tuoda esiin kehittämistarpeita, joita äitiys- ja lastenneuvolan työntekijät kohtaavat käytännön työssä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineisto koostuu yhdeksän terveydenhoitajan ja yhden perheohjaajan teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella neuvolan työntekijöiden valmiuksia paperittomien asiakkaiden kohtaamiseen lisää kokemus muiden maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa työskentelystä. Paperittomien hoitoon neuvolassa ei kuitenkaan vielä ole vakiintunut selkeää toimintamallia ja moniammatilliselle yhteistyölle on tarvetta. Tieto muiden toimijoiden rooleista mahdollistaisi paperittomien asiakkaiden ohjaamisen tarvittavien palveluiden piiriin. Olemassa olevia ohjeistuksia tulisi selkeyttää ja tarkentaa. Muita kehittämiskohteita ovat asiakkaille jaettavien materiaalien kääntäminen useammalle kielelle, työn kuormittavuuden mittaamisen kehittäminen sekä paperittomien hoitopolun selkeyttäminen. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja neuvolatyön kehittämisessä vastaamaan uuden asiakasryhmän tuomiin haasteisiin, mutta myös laajemmin maahanmuuttajien kanssa työskennellessä.