Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”TULIS SELVITTÄÄ MIKÄ VAIVAA, MISTÄ ON PUUTETTA JA MIKSI?” : Asiakaskokemuksia ja ehdotuksia Kirkkonummen kunnan aikuissosiaalityön, mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämiseen

Sevón, Lea; Lönnberg, Sari (2018)

 
Avaa tiedosto
Lonnberg_sari_ja_Sevon_Lea_2018.pdf (674.5Kt)
Lataukset: 


Sevón, Lea
Lönnberg, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoimintaan osallistuneiden asiakkaiden palvelukokemuksia Kirkkonummen aikuissosiaalityöstä, mielenterveys- ja päihdepalveluista sekä kartoittaa heidän palvelutarpeitaan ja toiveitaan palveluiden järjestämiseksi asiakaslähtöisesti suunnitteilla olevaan Hyvinvointikeskukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esiin palveluiden käyttäjien näkökulma ja kokemukset hyödynnettäväksi palveluiden kehittämisessä paikallisessa toimintaympäristössä. Opinnäytetyö tilattiin Kirkkonummen kunnan sosiaalipalveluiden johtoryhmän toimesta palveluiden kehittämisen tueksi.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmella ryhmähaastattelulla, jossa käytettiin haastattelumenetelmänä fokusryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelut toteutuivat kahtena kolmen hengen ryhmähaastatteluna sekä yhtenä neljän hengen ryhmähaastatteluna. Yhteensä haastateltavia asiakkaita oli 10. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.

Asiakkaiden palvelukokemuksissa Kirkkonummen aikuissosiaalityöstä sekä mielenterveys- ja päihdepalveluista ilmeni vaihtelevaa tyytyväisyyttä palveluiden toimivuuteen. Vaihtelevuutta kuvasi aineistossa tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden toistuminen liittyen palveluiden toimivuuteen, ammatilliseen toimintaan sekä palveluiden sujuvuuteen. Haastateltavien palvelutarpeiden ja toiveiden perusteella Hyvinvointikeskuksen palveluiden tulisi vastata asiakaslähtöisesti yksilöllisiin tarpeisiin. Sillä tarkoitettiin palveluiden käyttämisen helppoutta, monipuolista palvelutarjontaa sekä yksilöllisten tarpeiden huomioimista.

Opinnäytetyön johtopäätöksinä todettiin, että asiakkaiden palvelutarpeet ja toiveet tulisi asettaa osaksi palveluiden kehittämistä asiakasosallisuuden ja palveluiden vaikuttavuuden edistämiseksi. Työntekijöiden kohtaamisen taitoja sekä resursseja tulisi jatkossa pyrkiä lisäämään. Asiakkaille tulisi tarjota palveluita, jotka ottavat huomioon yksilölliset tarpeet palvelun sujuvuuden edistämiseksi. Jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistyössä tulisi pyrkiä edistämään asiakkaiden osallisuuden kokemuksia. Kokemuksella siitä, että saa osallistua palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen edistetään sekä asiakkaan omaa toimintakykyä että vähennetään palvelutarpeita ja kustannuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste