Yhteistyön nykytilanne ja kehittämisideat huoltajien näkökulmasta päiväkodissa sekä esiopetuksessa
Niiniketo, Essi (2019)
Niiniketo, Essi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011851
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Niiniketo, Essi
Yhteistyön nykytilanne ja kehittämisideat huoltajien näkökulmasta päiväkodissa sekä esiopetuksessa
67 sivua, 4 liitettä
Tammikuu, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi AMK + Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten yhteistyö huoltajien ja henkilöstön välillä sekä huoltajien välillä toteutuu eräässä Espoon päiväkodissa ja esiopetuksessa huoltajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää mitä kehittämisideoita huoltajilla on huoltajien ja henkilöstön sekä huoltajien yhteistyön kehittämiseksi. Tavoitteena oli saada selville huoltajien kokemuksia yhteistyöstä arjessa, huoltajien ja henkilöstön välillä, huoltajien välillä, sekä kasvatusyhteistyötä lasten siirtymävaiheissa. Tavoitteena oli myös saada selville miten huoltajat haluaisivat yhteistyötä kehitettävän arjessa, huoltajien ja henkilöstön välillä, huoltajien välillä, sekä kasvatusyhteistyötä lasten siirtymävaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimus on muodoltaan määrällinen ja laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli eräs Espoon päiväkoti ja esiopetusyksikkö. Opinnäytetyön aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla. Aineisto kerättiin opinnäytetyön yhteistyökumppanin päiväkodin sekä esiopetuksen lasten huoltajilta kyselylomakkeilla, joita annettiin 117 kappaletta. Vastauksia palautettiin 27 kappaletta ja vastausprosentti oli noin 23,07. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä ja sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulos oli, että yhteistyö huoltajien ja henkilöstön välillä toteutuu pääosin hyvin opinnäytetyön yhteistyökumppanin päiväkodissa sekä esiopetuksessa huoltajien näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksen perusteella kasvatusyhteistyö arjessa, huoltajien ja henkilöstön välillä, sekä kasvatusyhteistyö lasten siirtymävaiheissa toteutuvat pääosin hyvin huoltajien näkökulmasta. Lisäksi osan mielestä yhteistyö huoltajien välillä toteutuu myös hyvin. Huoltajien ja henkilöstön yhteistyölle sekä huoltajien väliselle yhteistyölle saatiin myös kehittämisideoita huoltajien näkökulmasta.
Asiasanat: kasvatusyhteistyö, yhteistyö, varhaiskasvatus, esiopetus, osallisuus
Niiniketo, Essi
Yhteistyön nykytilanne ja kehittämisideat huoltajien näkökulmasta päiväkodissa sekä esiopetuksessa
67 sivua, 4 liitettä
Tammikuu, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi AMK + Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten yhteistyö huoltajien ja henkilöstön välillä sekä huoltajien välillä toteutuu eräässä Espoon päiväkodissa ja esiopetuksessa huoltajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää mitä kehittämisideoita huoltajilla on huoltajien ja henkilöstön sekä huoltajien yhteistyön kehittämiseksi. Tavoitteena oli saada selville huoltajien kokemuksia yhteistyöstä arjessa, huoltajien ja henkilöstön välillä, huoltajien välillä, sekä kasvatusyhteistyötä lasten siirtymävaiheissa. Tavoitteena oli myös saada selville miten huoltajat haluaisivat yhteistyötä kehitettävän arjessa, huoltajien ja henkilöstön välillä, huoltajien välillä, sekä kasvatusyhteistyötä lasten siirtymävaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimus on muodoltaan määrällinen ja laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli eräs Espoon päiväkoti ja esiopetusyksikkö. Opinnäytetyön aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla. Aineisto kerättiin opinnäytetyön yhteistyökumppanin päiväkodin sekä esiopetuksen lasten huoltajilta kyselylomakkeilla, joita annettiin 117 kappaletta. Vastauksia palautettiin 27 kappaletta ja vastausprosentti oli noin 23,07. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä ja sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulos oli, että yhteistyö huoltajien ja henkilöstön välillä toteutuu pääosin hyvin opinnäytetyön yhteistyökumppanin päiväkodissa sekä esiopetuksessa huoltajien näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksen perusteella kasvatusyhteistyö arjessa, huoltajien ja henkilöstön välillä, sekä kasvatusyhteistyö lasten siirtymävaiheissa toteutuvat pääosin hyvin huoltajien näkökulmasta. Lisäksi osan mielestä yhteistyö huoltajien välillä toteutuu myös hyvin. Huoltajien ja henkilöstön yhteistyölle sekä huoltajien väliselle yhteistyölle saatiin myös kehittämisideoita huoltajien näkökulmasta.
Asiasanat: kasvatusyhteistyö, yhteistyö, varhaiskasvatus, esiopetus, osallisuus