Musiikki toiminnallisena menetelmänä : lastensuojelun kuntoutusprosessissa
Ranta-Opas, Leena (2019)
Ranta-Opas, Leena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901281622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901281622
Tiivistelmä
Leena Ranta-Opas.
Musiikki toiminnallisena menetelmänä lastensuojelun kuntoutusprosessissa
sivut 39 ja liitteet 2
Tammikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi(AMK)-diakoni
Taidelähtöisten menetelmien käyttö lastensuojelussa on kasvanut. Taidelähtöisyys tarjoaa uusia välineitä, joilla ihminen pystyy ilmaisemaan itseään, tunnistamaan tunteitaan ja saamaan kosketusta omaan itseensä helpommin. Taidelähtöisten menetelmien yksi tärkeimmistä tavoitteista lastensuojelussa on saattaa lapsi kosketuksiin omien tunteidensa ja muistojensa kanssa, jotta hän voi kasvattaa itsetuntemustaan turvallisesti. Tämän eteenpäin saattamiseksi lapsi tarvitsee aikuisen apua.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa hain vastauksia siihen, mitä musiikin toiminnalliset menetelmät nuorille tuottaa ja toisena tutkimuskysymyksenä selvitin, miten seurakunnan työntekijät arvioivat musiikin merkityksiä heidän erityisryhmilleen sopivaksi. Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelminä käytin havainnointia, päiväkirjaa, haastatteluja ja palautekyselyä. Toiminnallisen osuuden toteutin lastensuojelunuorten kanssa musiikkiprojektina.
Lastensuojelun sijaishuollon tarkoitus on edistää lapsen hyvinvointia ja kuntoutumista. Lapsen ja nuoren osallisuus on avainsana taidelähtöisten menetelmien soveltamisessa ja juurruttamisessa osaksi lastensuojelun kenttää. Taidelähtöisyyden kautta vaikutus voi olla välillistä, jolloin se näyttäytyy hoitavana, terapeuttisena, parantavana ja lohdutusta antavana.
Musiikkiprojektista saadun palautteen ja havainnoinnin sekä haastattelujen kautta tutkimuksen johtopäätöksenä voi todeta, että taidelähtöisille menetelmille on kysyntää ja tarvetta. Jo lyhytkestoisena se lisäsi osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, vahvisti itsetuntemusta ja antoi uusia menetelmiä itsensä ilmaisulle.
Seurakunnan diakoniatyössä musiikilla on erityinen merkitys, mutta projektityyppisesti se soveltuu paremmin leiritoimintaan kuin harvoin tapahtuvaan ryhmätoimintaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä ja tuloksia voi hyödyntää lastensuojelun kuntoutusprosessissa ja osittain diakoniatyön eri kentillä.
Musiikki toiminnallisena menetelmänä lastensuojelun kuntoutusprosessissa
sivut 39 ja liitteet 2
Tammikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi(AMK)-diakoni
Taidelähtöisten menetelmien käyttö lastensuojelussa on kasvanut. Taidelähtöisyys tarjoaa uusia välineitä, joilla ihminen pystyy ilmaisemaan itseään, tunnistamaan tunteitaan ja saamaan kosketusta omaan itseensä helpommin. Taidelähtöisten menetelmien yksi tärkeimmistä tavoitteista lastensuojelussa on saattaa lapsi kosketuksiin omien tunteidensa ja muistojensa kanssa, jotta hän voi kasvattaa itsetuntemustaan turvallisesti. Tämän eteenpäin saattamiseksi lapsi tarvitsee aikuisen apua.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa hain vastauksia siihen, mitä musiikin toiminnalliset menetelmät nuorille tuottaa ja toisena tutkimuskysymyksenä selvitin, miten seurakunnan työntekijät arvioivat musiikin merkityksiä heidän erityisryhmilleen sopivaksi. Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelminä käytin havainnointia, päiväkirjaa, haastatteluja ja palautekyselyä. Toiminnallisen osuuden toteutin lastensuojelunuorten kanssa musiikkiprojektina.
Lastensuojelun sijaishuollon tarkoitus on edistää lapsen hyvinvointia ja kuntoutumista. Lapsen ja nuoren osallisuus on avainsana taidelähtöisten menetelmien soveltamisessa ja juurruttamisessa osaksi lastensuojelun kenttää. Taidelähtöisyyden kautta vaikutus voi olla välillistä, jolloin se näyttäytyy hoitavana, terapeuttisena, parantavana ja lohdutusta antavana.
Musiikkiprojektista saadun palautteen ja havainnoinnin sekä haastattelujen kautta tutkimuksen johtopäätöksenä voi todeta, että taidelähtöisille menetelmille on kysyntää ja tarvetta. Jo lyhytkestoisena se lisäsi osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, vahvisti itsetuntemusta ja antoi uusia menetelmiä itsensä ilmaisulle.
Seurakunnan diakoniatyössä musiikilla on erityinen merkitys, mutta projektityyppisesti se soveltuu paremmin leiritoimintaan kuin harvoin tapahtuvaan ryhmätoimintaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä ja tuloksia voi hyödyntää lastensuojelun kuntoutusprosessissa ja osittain diakoniatyön eri kentillä.