Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten sosioemotionaalisen kasvun tukeminen sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa

Nyman, Jennina (2019)

 
Avaa tiedosto
Nyman_Jennina_2019.pdf (2.501Mt)
Lataukset: 


Nyman, Jennina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901311804
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Jennina Nyman
Lasten sosioemotionaalisen kasvun tukeminen sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
64 s., 4 liitettä
Tammikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) + Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus


Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja valmistaa työkalupakki, jonka avulla voidaan tukea 5−8-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Toimintaympäristönä ja yhteistyökumppanina toimi AiKa-talli Sipoossa. Työkalupakki suunniteltiin ohjaajan käyttöön ja lasten parissa työskentelyyn. Työn tavoitteena oli myös se, että työkalupakin tehtävät ovat lasta kiinnostavia, innostavia sekä helppoja käyttää osana toimintaa. Yhteistyökumppanin erityinen toive oli saada toimintaan materiaalia, jonka avulla voisi aiempaa vahvemmin tukea lasten ja nuorten sosioemotionaalisia taitoja. Työkalupakki muodostui näiden toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Tavoitteenani oli myös lisätä aiheen tunnettavuutta opinnäytetyöni kautta.

Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys muodostui sosioemotionaalisesta kompetenssista, 5−8-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä ja sen tukemisesta, sosiaalipedagogiikan teoriasta sekä sosiaalipedagogisesta hevostoiminnan teoriasta. Nämä teoriat, yhteistyökumppanin tarve ja oma kokemus loivat pohjan työkalupakin valmistamiselle. Työkalupakkiin valikoitui 11 tehtävää sekä hevostunnekortit, joita valmistin kaksi settiä: pienet kortit muistipeliin ja isot kortit muihin tehtäviin. Osa tehtäväkorteista liittyvät tunnekortteihin ja loput ovat toiminnallisia tehtäviä sekä leikkejä. Tehtäviä pilotoitiin useamman eri ryhmän kanssa syksyllä 2018. Osa pilotointiin osallistuneista ryhmistä oli erityisryhmiä.

Työkalupakkia arvioitiin yhteistyökumppanin palautteen sekä lasten palautteen avulla. Keräsin lapsilta palautetta hymiöiden avulla ja lisäksi heillä oli mahdollisuus kommentoida suullisesti tehtävän tekemistä. Yhteistyökumppani antoi palautetta lomakkeen avulla. Saamani palaute oli positiivista: työkalupakki koettiin helppokäyttöiseksi ja toimintaan sopivaksi. Se myös kiinnosti ja innosti lapsia yhteiseen toimintaan. Työkalupakki on osittain käyttökelpoinen myös varhaiskasvatuksen kentälle, sillä sen tehtävät ovat helposti sovellettavissa päiväkotiympäristöön, ja osaa tehtävistä voi käyttää sellaisenaan muokkaamatta niitä.


Asiasanat: sosiaalipedagoginen hevostoiminta, sosioemotionaalinen kompetenssi, sosiaaliset taidot, itsesäätelytaidot, tunnetaidot
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste