Huiskun hyvän tuulen polku : Luontoprojekti lasten osallisuuden mahdollistajana
Tanni, Regina (2019)
Tanni, Regina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011817
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli luontoprojekti, jolla pyrittiin mahdollistamaan lasten osallisuutta. Samalla tuotettiin tehtävärastit Lempäälän seurakunnan leirikeskuksen yhteydessä olevalle luontopolulle. Tehtävärastien aiheet määräytyivät lasten kiinnostuksen kohteiden sekä ympäristö- että kristillisen kasvatuksen teorioiden perusteella. Projekti toteutettiin kerhokautena 2017–2018 Lempäälän seurakunnan yhdessä päiväkerhoryhmässä. Päiväkerhoryhmään kuului 14 lasta, iältään 4–6-vuotiaita, ja kolme kasvattajaa.
Opinnäytetyö oli toimintatutkimuksellinen. Toiminnalliseen osuuteen kuului lasten kanssa tehdyt erilaiset ja monipuoliset aktiviteetit, joiden aiheet tulivat niin lapsilta kuin kasvattajilta sekä retki kyseiselle luontopolulle. Tutkimuksellisuus puolestaan ilmeni arvioinnissa siitä, miten lasten osallisuus toteutui käytännössä. Projektia arvioitiin retken videohavaintojen ja kaikissa arjen toiminnoissa vapaasti tehtyjen havaintojen perusteella.
Teoreettinen viitekehys koostuu osallisuudesta, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, ympäristökasvatuksesta sekä lapsen hengellisyydestä. Perustana osallisuuden kuvaamiselle opinnäytetyössä käytettiin Leena Turjan mallia lasten osallisuudesta, sillä se keskittyy erityisesti varhaiskasvatustoimintaan. Osallisuuden teemoina olivat perusedellytykset, toimintaprosessi ja ulottuvuudet sekä tunnetaso.
Osallisuus projektin eri toiminnoissa vaihteli ja kaikkia ulottuvuuden tasoja ilmeni havainnoissa. Kasvattajan asenteella ja toiminnalla oli suuri vaikutus osallisuuden toteutumisessa. Mahdollisuudet osallisuuteen lisääntyivät turvallisessa ja luottamuksellisessa sekä joustavassa ja kiireettömässä ympäristössä. Lasten osallisuus toteutui parhaiten heidän omassa, lyhytkestoisessa toiminnassaan. Kokemukset projektin aikana voivat auttaa uusien toimintatapojen kehittämisessä.
Luontopolun rastit ovat saadun palautteen mukaan toimivia. Niitä voidaan lisäksi hyödyntää, kun toimitaan Lempäälän seurakunnan erilaisissa yhteistyöverkostoissa.
Opinnäytetyö oli toimintatutkimuksellinen. Toiminnalliseen osuuteen kuului lasten kanssa tehdyt erilaiset ja monipuoliset aktiviteetit, joiden aiheet tulivat niin lapsilta kuin kasvattajilta sekä retki kyseiselle luontopolulle. Tutkimuksellisuus puolestaan ilmeni arvioinnissa siitä, miten lasten osallisuus toteutui käytännössä. Projektia arvioitiin retken videohavaintojen ja kaikissa arjen toiminnoissa vapaasti tehtyjen havaintojen perusteella.
Teoreettinen viitekehys koostuu osallisuudesta, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, ympäristökasvatuksesta sekä lapsen hengellisyydestä. Perustana osallisuuden kuvaamiselle opinnäytetyössä käytettiin Leena Turjan mallia lasten osallisuudesta, sillä se keskittyy erityisesti varhaiskasvatustoimintaan. Osallisuuden teemoina olivat perusedellytykset, toimintaprosessi ja ulottuvuudet sekä tunnetaso.
Osallisuus projektin eri toiminnoissa vaihteli ja kaikkia ulottuvuuden tasoja ilmeni havainnoissa. Kasvattajan asenteella ja toiminnalla oli suuri vaikutus osallisuuden toteutumisessa. Mahdollisuudet osallisuuteen lisääntyivät turvallisessa ja luottamuksellisessa sekä joustavassa ja kiireettömässä ympäristössä. Lasten osallisuus toteutui parhaiten heidän omassa, lyhytkestoisessa toiminnassaan. Kokemukset projektin aikana voivat auttaa uusien toimintatapojen kehittämisessä.
Luontopolun rastit ovat saadun palautteen mukaan toimivia. Niitä voidaan lisäksi hyödyntää, kun toimitaan Lempäälän seurakunnan erilaisissa yhteistyöverkostoissa.