Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Pojilla voi olla pinkkiä ja tytöillä mustaa” : Havaintoja sukupuolisensitiivisestä puheesta ja vuorovaikutuksesta päiväkodissa

Hynönen, Iiris; Väyrynen, Anni (2019)

 
Avaa tiedosto
Hynonen_Iiris_Vayrynen_Anni_2019.pdf (527.4Kt)
Lataukset: 


Hynönen, Iiris
Väyrynen, Anni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa lasten tuottamasta sukupuolittavasta puheesta päiväkodissa ja vuorovaikutuksesta lasten ja aikuisten välillä. Sukupuolittavalla puheella tarkoitetaan esimerkiksi “tyttö”- ja “poika”-sanojen käyttöä sekä eri värien ja toimintojen nimeämistä tietylle sukupuolelle tarkoitetuksi. Tarkoituksena oli tuoda uusi näkökulma sukupuolisensitiiviseen varhaiskasvatukseen Tasa-arvoinen päiväkoti -hankkeen ja Diakonia-ammattikorkeakoulun käyttöön sekä tehdä näkyväksi sukupuolittavaa puhetta yhteistyökumppanipäiväkodissa.

Opinnäytetyö oli muodoltaan laadullinen ja määrällinen tutkimus. Opinnäytetyön käytännön toteutus muodostui viiden aamupäivän aikana syksyllä 2018 toteutetusta havainnoinnista yhteistyökumppanipäiväkodin 3–4- ja 5-vuotiaiden ryhmissä, joihin kuului yhteensä 26 lasta ja neljä varhaiskasvattajaa. Kokonaishavainnointiaika oli noin 15 tuntia. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja dokumentointia videoimalla sekä kirjallisia muistiinpanoja tehden. Tulokset analysoitiin litteroidusta materiaalista muodostettujen episodien ja teemoittelun avulla.

Tutkimuskysymykset koskivat sukupuolittavan puheen määrää, lasten ja aikuisten välisen vuorovaikutuksen laatua sekä aikuisten reagoimista lasten sukupuolittavaan puheeseen. Havainnoinnissa keskityttiin tutkimuskysymysten mukaisen puheen dokumentoimiseen.

Tulosten mukaan sukupuolittavaa puhetta esiintyi jonkin verran, mutta ei koskien tyttöihin ja poikiin perinteisesti liitettyjä värejä tai leikkejä, vaan kuvailemaan ja määrittelemään lapsia, lapsijoukkoja ja heidän perheenjäseniään. Iso osa sukupuolittavasta puheesta oli aikuisten puhetta. Lasten ja aikuisten välinen vuorovaikutus keskittyi usein ohjaamiseen ja aikuisjohtoiseen toimintaan, jolloin lasten aloitteisiin vastattiin, mutta heidän keskinäisiin keskusteluihinsa osallistuminen oli vähäistä. Kyseisessä päiväkodissa sukupuolittava puhe ei ollut tutkimuksen mukaan suuri ilmiö.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste