Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisia taitoja ja ystävyyssuhteita vahvistamassa : Arabiankielisten tyttöjen toiminnallinen ryhmä vantaalaisessa alakoulussa

Mannersalo, Emilia; Berg, Inka; Eklund, Milena (2019)

 
Avaa tiedosto
Berg_Inka_Eklund_Milena_Mannersalo_Emilia_2019.pdf (772.6Kt)
Lataukset: 


Mannersalo, Emilia
Berg, Inka
Eklund, Milena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011846
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Inka Berg, Milena Eklund, Emilia Mannersalo
Sosiaalisia taitoja ja ystävyyssuhteita vahvistamassa – Arabiankielisten tyttöjen toiminallinen ryhmä vantaalaisessa alakoulussa
61 s., 1 liite
Helmikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)


Tämä opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen ja sen toiminnallisena osana toteutettiin arabiankielisten tyttöjen ryhmätoiminta. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi eräs alakoulu Vantaan Hakunilassa. Tarve ryhmätoiminnalle tuli koulun henkilökunnalta, sillä koulussa oli ollut 1.-2.-luokkalaisten arabiankielisten tyttöjen kesken paljon ristiriitoja. Koululla toteutettiin vuoden 2018 keväällä ryhmä, johon koulun henkilökunta oli valinnut osallistujat.

Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmätoiminta sekä arvioida toteutunutta toimintaa ja ryhmän kehitystä. Ryhmän tavoitteena oli parantaa ryhmäläisten yhteishenkeä, ennaltaehkäistä uusien ristiriitojen syntymistä ja vahvistaa sosiaalisia taitoja. Ryhmän ohjaamisessa käytettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä.

Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty maahanmuuttajalasten asemaa Suomessa, monikulttuurista ohjausta, ryhmäprosesseja, sosiaalisia taitoja, sukupuolisensitiivistä työtä ja toiminnallisia sekä luovia menetelmiä. Opinnäytetyössä on kuvattu ryhmätoiminnan toteutusta ja arvioitu ryhmän sekä opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Opinnäytetyössä on myös annettu ohjeita vastaavan toiminnan toteuttamiseen.

Ryhmätoiminnan haasteiksi osoittautuivat ryhmäkertojen vähäinen määrä, ryhmän kokoonpanon muutokset ja ryhmäläisten kielitaidon vaihteleva taso. Ryhmätoiminnan arviointimenetelminä käytettiin havainnointia ja sosiogrammia. Sosiogrammeja analysoimalla voitiin huomata joitain muutoksia ryhmän sisäisissä sosiaalisissa suhteissa. Kaikki ryhmätoiminnan tavoitteet eivät toteutuneet, mutta lapset viihtyivät ryhmässä ja ryhmätoiminta käytäntönä tarjoaa mahdollisuuden käsitellä sekä ratkaista erilaisia haasteita yhdessä.


Asiasanat: monikulttuuriset lapset, ryhmänohjaus, ryhmädynamiikka, sosiaaliset taidot, sukupuolisensitiivisyys, toiminnalliset ja luovat menetelmät
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste