Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja sairaanhoitaja-diakonissaopiskelijoiden hyvinvointi työharjoitteluissa
Nykänen, Noora; Luostarinen, Jessica (2019)
Nykänen, Noora
Luostarinen, Jessica
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden hyvinvointia ja tehdä kattava, mutta tiivis yhteenveto hyvinvoinnista ja opiskelijahyvinvoinnin ulottuvuuksista. Opinnäytetyö sisältää tietoa Diakonia-ammattikorkeakoulun tarjoamista tukipalveluista opiskelijoille sekä teoreettinen viitesisältö opiskelijan, ohjaajan ja opettajan rooleihin kuuluu työharjoitteluiden aikana.
Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvointia tutkittiin työharjoitteluis-sa. Tutkimus toteutettiin verkossa ja siihen vastasi 60 opiskelijaa, joista 26 vastasi. Tutkimuksessa vastaukset olivat anonyymejä, joten vastaajia ei voi tunnistaa vastausten perusteella. Tutkimuskysymyksemme oli: Miten ohjaajan käytös vaikuttaa opiskelijan hyvinvointiin työharjoitteluissa.
Suurin osa vastaajista oli ollut tyytyväisiä työharjoitteluun sekä ohjaukseen. 65 prosenttia vastanneista opiskelijoista oli lähes samaa mieltä siitä, että heitä oli kohdeltu tasa-arvoisesti työharjoitteluissa, kun taas 27 prosenttia vastanneista oli jokseenkin eri mieltä. Tutkimuksesta nousi esille myös negatiivisempiakin kokemuksia; esimerkiksi työharjoittelun keskeyttäminen sekä tuntemattomalle opettajalle on vaikeampaa kertoa työharjoittelun ongelmakohdista. Tutkimuksessa kysyttiin, oliko ohjaaja syytellyt opiskelijaa hitaudesta tai osaamattomuudesta. 57 prosenttia opiskelijoista oli vastannut ”täysin eri mieltä”. 4 prosenttia vastasi tähän kysymykseen ”täysin samaa mieltä” ja 8 prosenttia ”jokseenkin samaa mieltä”. Tämän pohjalta voidaan tehdä päätelmä, että opiskelijoita, joita ei kohdella tasa-arvoisesti tai syytellään, löytyy liian paljon suhteessa siihen, että työpaikkakiusaamista ei suvaita työyhteisössä. Jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun. Näitä voidaan pitää yhtenä syynä sille, miksi opiskelijan hyvinvointi kärsii työharjoitteluiden aikana.
Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvointia tutkittiin työharjoitteluis-sa. Tutkimus toteutettiin verkossa ja siihen vastasi 60 opiskelijaa, joista 26 vastasi. Tutkimuksessa vastaukset olivat anonyymejä, joten vastaajia ei voi tunnistaa vastausten perusteella. Tutkimuskysymyksemme oli: Miten ohjaajan käytös vaikuttaa opiskelijan hyvinvointiin työharjoitteluissa.
Suurin osa vastaajista oli ollut tyytyväisiä työharjoitteluun sekä ohjaukseen. 65 prosenttia vastanneista opiskelijoista oli lähes samaa mieltä siitä, että heitä oli kohdeltu tasa-arvoisesti työharjoitteluissa, kun taas 27 prosenttia vastanneista oli jokseenkin eri mieltä. Tutkimuksesta nousi esille myös negatiivisempiakin kokemuksia; esimerkiksi työharjoittelun keskeyttäminen sekä tuntemattomalle opettajalle on vaikeampaa kertoa työharjoittelun ongelmakohdista. Tutkimuksessa kysyttiin, oliko ohjaaja syytellyt opiskelijaa hitaudesta tai osaamattomuudesta. 57 prosenttia opiskelijoista oli vastannut ”täysin eri mieltä”. 4 prosenttia vastasi tähän kysymykseen ”täysin samaa mieltä” ja 8 prosenttia ”jokseenkin samaa mieltä”. Tämän pohjalta voidaan tehdä päätelmä, että opiskelijoita, joita ei kohdella tasa-arvoisesti tai syytellään, löytyy liian paljon suhteessa siihen, että työpaikkakiusaamista ei suvaita työyhteisössä. Jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun. Näitä voidaan pitää yhtenä syynä sille, miksi opiskelijan hyvinvointi kärsii työharjoitteluiden aikana.