Kestävä kehitys osana sosionomi (AMK) -tutkintoa
Olin, Jussi; Henriksson, Antti (2019)
Olin, Jussi
Henriksson, Antti
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163198
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Henriksson, Antti & Olin, Jussi
Kestävä kehitys osana sosionomi (AMK) -tutkintoa
Kevät 2019
41 s., 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan
ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyössä tutkittiin kestävän kehityksen osuutta sosionomi (AMK) -tutkinnossa
Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää
opinnäytetyön tekijöiden ymmärrystä kestävästä kehityksestä sekä löytää
yhtymäkohtia kestävän kehityksen ja sosionomin kompetenssien kanssa.
Tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu kahden Diakonia-ammattikorkeakoulun
sosionomi (AMK) -tutkinnon opetukseen osallistuvan lehtorin ja yhden Diakoniaammattikorkeakoulun sosiaalialan yliopettajan haastatteluista.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluiden vastaukset
analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa selvisi, että kestävä kehitys liittyy Diakonia-ammattikorkeakoulun
arvoihin ja päämääriin, mutta se ei ole selkeästi osa sosionomi (AMK) -tutkintoa.
Kestävä kehitys vaikuttaa opetussuunnitelman taustalla ajattelu- ja lähestysmistapana.
Opetuksessa kestävän kehityksen teemat näkyvät laajasti, mutta niiden osuus on
riippuvainen lehtoreiden asenteista ja arvoista. Opinnäytetyöprosessi syvensi sen
tekijöiden ymmärrystä kestävästä kehityksestä. Kestävä kehitys osoittautui laajaksi ja
monitahoiseksi aiheeksi. Sosionomi (AMK):n kompetensseista löytyi yhtymäkohtia
kestävän kehityksen kanssa.
Asiasanat: kestävä kehitys, kompetenssi, opetussuunnitelmat, sosionomit
Henriksson, Antti & Olin, Jussi
Kestävä kehitys osana sosionomi (AMK) -tutkintoa
Kevät 2019
41 s., 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan
ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyössä tutkittiin kestävän kehityksen osuutta sosionomi (AMK) -tutkinnossa
Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää
opinnäytetyön tekijöiden ymmärrystä kestävästä kehityksestä sekä löytää
yhtymäkohtia kestävän kehityksen ja sosionomin kompetenssien kanssa.
Tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu kahden Diakonia-ammattikorkeakoulun
sosionomi (AMK) -tutkinnon opetukseen osallistuvan lehtorin ja yhden Diakoniaammattikorkeakoulun sosiaalialan yliopettajan haastatteluista.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluiden vastaukset
analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa selvisi, että kestävä kehitys liittyy Diakonia-ammattikorkeakoulun
arvoihin ja päämääriin, mutta se ei ole selkeästi osa sosionomi (AMK) -tutkintoa.
Kestävä kehitys vaikuttaa opetussuunnitelman taustalla ajattelu- ja lähestysmistapana.
Opetuksessa kestävän kehityksen teemat näkyvät laajasti, mutta niiden osuus on
riippuvainen lehtoreiden asenteista ja arvoista. Opinnäytetyöprosessi syvensi sen
tekijöiden ymmärrystä kestävästä kehityksestä. Kestävä kehitys osoittautui laajaksi ja
monitahoiseksi aiheeksi. Sosionomi (AMK):n kompetensseista löytyi yhtymäkohtia
kestävän kehityksen kanssa.
Asiasanat: kestävä kehitys, kompetenssi, opetussuunnitelmat, sosionomit