Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminnalliset menetelmät lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi

Paananen, Samu; Manninen, Anniina (2019)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (963.7Kt)
Lataukset: 


Paananen, Samu
Manninen, Anniina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183356
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ



Manninen, Anniina & Paananen, Samu. Toiminnalliset menetelmät lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi. Diak, Pieksämäki, kevät 2019, 62 s., 6 liitettä. Diakoniaammattikorkeakoulu, sosionomin koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhaopettajan virkakelpoisuus

Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työelämälähtöisesti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisina järjestämämme toiminnalliset ohjauskerrat koettiin ja miten ne vaikuttivat lasten ja nuorten olotilaan. Tavoitteena oli saada tutkimustietoa siitä, voidaanko toiminnallisilla menetelmillä tukea mielenterveyttä. Halusimme myös saada kokemusta lasten ja nuorten ohjaamisesta, jonka vuoksi päädyimme toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen mukaisesti yhteistyössä Keski-Suomessa sijaitsevan yksityisen lastensuojelulaitoksen kanssa. Toisena yhteistyötahona toimi Keski-Suomessa sijaitseva kunnallinen päiväkoti. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomakkeen avulla hyödyntäen tilasto- ja analyysiohjelma Webropolia. Aineistoa saatiin myös ohjauksien aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Teettämistämme kyselyistä nuorille tehty kysely sisälsi kuusi strukturoitua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Lapsille teettämämme kysely sisälsi neljä strukturoitua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan nuorta ja kuusi lasta. Osallistujat täyttivät kyselyn jokaisen ohjauskerran jälkeen, joten vastausprosentti kumpaankin kyselyyn oli 100. Aineiston analysointia varten valitsimme kaksi kysymystä, jotka vastasivat opinnäytetyön tavoitteisiin. Kysymysten avulla selvitettiin, miten ohjauskerrat koettiin ja kuinka ne vaikuttivat osallistujien olotilaan. Lisäksi analysoimme kyselylomakkeen muita vastauksia jokaisesta ohjauskerrasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna Microsoft Excel – ohjelmaa.

Tehtyjen kyselyiden ja havainnoinnin perusteella voidaan päätellä, että käyttämämme menetelmät tukevat mielenterveyttä. Menetelmät koettiin pääosin melko tai erittäin mielekkäiksi. Tutkimus osoittaa myös, että pihalla pelatut pihapelit olivat kaikista mielekkäintä lasten ja nuorten mielestä. Tämän opinnäytetyön pohjalta yhteistyötahot voivat hyödyntää menetelmiä osana lasten ja nuorten arkea.



Asiasanat: lastensuojelu, mielenterveys, osallisuus, sijaishuolto, toiminnalliset menetelmät, varhaiskasvatus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste