Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

OSALLISUUDEN JA TOIMIJUUDEN VAHVISTAMINEN LAITOSNUOREN ARJEN HALLINNASSA: Työskentelymalli työntekijöille

Leppänen, Päivi; Salo, Virpi (2019)

 
Avaa tiedosto
Leppänen Päivi Salo Virpi 2019.pdf (747.1Kt)
Lataukset: 


Leppänen, Päivi
Salo, Virpi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153180
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ Päivi Leppänen ja Virpi Salo. Osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen laitosnuoren arjen hallinnassa, työskentelymalli työntekijöille. 48 s., 1 liite. Maaliskuu 2019 Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) ja Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää ja antaa välineitä yksilötyöskentelyyn nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Lähtöajatuksena oli, että työskentelytapa antaa viitekehyksen uudenlaiseen ja osallistavaan tapaan toimia. Opinnäytetyömme toimintaympäristönä oli Kalliola Oy:n erityisnuorille suunnattu nuorisokoti. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui erityisnuoresta lastensuojelulaitoksessa, nuoren osallisuudesta ja toimijuudesta. Toiminnassa on käytetty neuropsykiatrisen valmennuksen, COPM (Canadian Occupational Performance Measure) itsearviointimenetelmän, dialogiseen ohjauksen sekä NLP (neuro-linguistic programming) menetelmien teorioita. Kehittämämme työskentelytavan toimivuutta kokeiltiin kuuden nuoren kanssa marras- joulukuussa 2018. Aloitustapaamisessa nuori valitsi yhden opeteltavan haasteen ja arvioi osaamisensa tason asteikolla yhdestä kymmeneen. Harjoitteluvaiheessa nuori työskenteli haasteen kanssa. Päätöstapaamisessa nuori antoi palauteen sekä pisteytti osaamisensa uudelleen samalla asteikolla. Kehittämishanketta arvioitiin nuorten itsearviointien ja perhetyöntekijän havaintojen kirjaamisen perusteella. Arviointimenetelmä auttoi nuoria hahmottamaan omaa edistymistään konkreettisesti. He saivat onnistumisen kokemuksia. Tämä oli hyvä työskentelytapa nuoren ja aikuisen välisille keskusteluille. Nuoret olivat tyytyväisiä työskentelytapaan. Työskentelytapa soveltuu eri-ikäisille ja erilaisiin toimintaympäristöihin. Parhaat tulokset saavutetaan systemaattisella ja suunnitelmallisella käytöllä. Väline on yksinkertainen, nopea ja tarjoaa myös työskentelytavan arjen tekemistä vahvistamaan. Ammattilaisten tehtävänä on kantaa vastuuta uusien työskentelytapojen kehittämisestä sekä saattaa nämä tiedot ja taidot muillekin toimijoille. Opinnäytetyö luovutetaan Kalliola Oy:n johdolle vapain käyttöoikeuksin. Tarkoitus on tehdä opinnäytetyöstä opas sekä artikkeli sosiaali- ja terveysalan julkaisuihin
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste